14/06/2023
Donderdag 8 juni sleepten we maar liefst 3 gouden awards in de wacht op de AMMA's, al meer dan 20 jaar dé mediaprijzen voor de beste campagnes en concepten in de media- en reclamewereld.
→De cijfers zijn gebaseerd op de huidige mediaplanningsgolf (Mei’22-Apr’23) en in vergelijking met de vorige mediaplanningsgolf januari - december 2022 (Noorden, ma-zo 6-22u), tenzij anders vermeld. Niet alleen het aantal luisteraars, maar ook het dagbereik van radio blijft met 4 miljoen luisteraars stabiel.
Een groot bereik op radio zorgt ervoor dat adverteerders een zo groot mogelijk publiek bereiken op een zo kort mogelijke tijd.
Studio Brussel groeit in weekbereik en marktaandeel op 18-54 met +1.2% weekbereik en haalt 651.000 luisteraars en een marktaandeel van 12.4%. In combinatie met haar DAB+-zender De Tijdloze (die sterke stijgingscijfers kan voorleggen), bereikt Studio Brussel op 18-54 wekelijks zelfs 692.000 en een marktaandeel van 13.5%.
Radio2 blijft afgetekend de grootste radiozender van Vlaanderen op 12+. Met een weekbereik van 1.755.000 luisteraars en marktaandeel van 26.5% blijft Radio2 nog steeds de grootste radiozender bij Vlamingen 12+. VRT is Radio2 volop aan het vernieuwen en weet dat de luisteraars wat tijd nodig hebben om te wennen.
Radio 1 blijft doorgroeien in bereik op haar kerndoelgroep. Met 474.000 luisteraars op weekbasis (+1.2%) en de hoogste selectiviteit, blijft Radio 1 een sterke zender op koopkrachtige 30+ers.
MNM heeft de hoogste selectiviteit op 18-44. Met 569.000 luisteraars op weekbasis is MNM de tweede grootste zender op 18-44 met een marktaandeel van 13.3%. Gecombineerd met de DAB+-only zender MNM Hits, behaalt MNM 14.8% marktaandeel op deze doelgroep.
De DAB+-zenders De Tijdloze, Bene Bene stijgen. In weekbereik op 18-54 stijgen De Tijdloze met +18.3% en Bene Bene met +36.1% waardoor ze in combinatie met hun moedermerk marktaandelen voorleggen op 18-54 van respectievelijk 13.5% voor Studio Brussel & De Tijdloze en 9.4% voor Radio2 & Bene Bene.
Onze nieuwste DAB+-telg Tomorrowland OWR stijgt op 15-34 qua weekbereik met 9,8% en heeft de hoogste selectiviteit (204!) op 15-34.
De nieuwe CIM-infografiek met de meest recente mediaplanning-cijfers vind je hier: