26/11/2021
3 straffe redenen waarom online advertising en radio een winning team zijn. Beide media zijn complementair en versterken elkaars effect in campagnes.
→Het vertrouwen in radio-advertising is opvallend hoger in België dan in de ons omliggende West-Europese landen. Ook algemeen ligt het vertrouwen van de Belgische consument in de klassieke media hoog: 64% zegt TV-advertising te vertrouwen, 66% vertrouwt advertising in kranten en radio-advertising voert de lijst aan met maar liefst 69% van het vertrouwen.
Het onderzoek toont ook aan dat jongere generaties relatief veel vertrouwen hebben in traditionele media, ook al zijn ze opgegroeid in een veel meer gefragmenteerde mediawereld dan oudere generaties
De meest betrouwbare vormen van advertising in ons land blijken aanbevelingen uit eigen kring (90%). Belgen verklaren het meest te ageren bij ‘aanbevelingen van mensen die we kennen’, gevolgd door call to actions in advertenties op sociale kanalen.
Uit onderzoek blijkt dat content die het meest resoneert bij Belgische consumenten humor bevat (53%). Ook levensechte, herkenbare situaties (52%) en gezondheidsgerelateerde commerciële boodschappen (46%) vinden makkelijker gehoor bij onze consumenten.
Waaraan ik moet denken bij 'herkenbare situaties' is het belang van category entry points in tv- maar ook in radio-advertising. Je toont aan hoe jouw merk een rol speelt in het leven van mensen, zodat ze, als ze zich de volgende keer in die situatie bevinden, aan jou gaan denken. Dat komt niet uit deze studie maar uit het boek van Byron Sharp.
Gezondheid staat uiteraard vandaag de dag centraal in het leven. Als je daar als merk op een natuurlijke manier kan naar refereren, zal dat de impact verhogen.
Contacteer ons voor meer inzichten op maat.