De cijfers zijn gebaseerd op de huidige mediaplanningsgolf september’22-augustus’23 en in vergelijking met de vorige mediaplanningsgolf mei’22-april’23 (Noorden, ma-zo 6-22u), tenzij anders vermeld.
Niet alleen het aantal luisteraars, maar ook het dagbereik van radio blijft met 4 miljoen luisteraars sterk staan. Een groot bereik op radio zorgt ervoor dat adverteerders een zo groot mogelijk publiek bereiken op een zo kort mogelijke tijd.
- Studio Brussel groeit in bereik en luisterduur ten opzichte van een jaar geleden en haalt een mooi weekbereik van 489K (+4,2%) en marktaandeel van 13,6% (+3,8%) bij 18-44. In combinatie met haar DAB+-zender De Tijdloze (die haar weekbereik op 1 jaar ziet verdubbelen), bereikt Studio Brussel op 18-44 wekelijks zelfs 528.000 luisteraars en een marktaandeel van 15,2% (+4,8%).
- Radio2 blijft afgetekend marktleider op 12+ en op haar kerndoelgroep 35-64. Met een weekbereik van 1.726.000 luisteraars en een marktaandeel van 24,9% is Radio2 de grootste radiozender bij Vlamingen 12+. VRT is het Radio2-merk volop aan het vernieuwen: Radio2 startte begin 2023 met een gloednieuwe ochtendshow en op Radio2 BeneBene meldden tal van vertrouwde radiopresentatoren zich.
- Radio 1 bereikt zowel 32% van de kaderleden als 32% van de 30-plussers uit de hoogste sociale groepen 1 tot 3. Op deze kerndoelgroep behaalt ze 15,0% marktaandeel, 471.000 luisteraars op weekbasis en de hoogste selectiviteit (182).
- MNM heeft een hoge selectiviteit op 18-44 (148) met op weekbasis 561.000 luisteraars op deze doelgroep en een marktaandeel van 12,2%. Gecombineerd met de web- en DAB+-only zender MNM Hits, behaalt MNM 13,6% marktaandeel op deze doelgroep.
- De nieuwste Var-telg Tomorrowland One World Radio stijgt op 15-34 qua weekbereik met 18% en heeft de hoogste selectiviteit (236) op 15-34.
- Ook het bereik van de SuperSelexy-pakketten van Var neemt toe. Via deze pakketten kunnen adverteerders de verschillende segmenten van het koopkrachtige VRT-publiek uit de hoogste sociale groepen bereiken. Zo bereikt SuperSelexy ‘Studio Brussel + MNM + Tomorrowland One World Radio’ 51% van de 18- tot 44-jarigen SG1-4. SuperSelexy ‘Studio Brussel + Radio2 + MNM’ bereikt 57% van de 18- tot 54-jarigen uit SG1-4 en het SuperSelexy-pakket bestaande uit alle VRT-radiozenders bereikt een breed publiek met maar liefst 68% van de 18-64 SG1-4.
*doelgroep 30+ SG1-3