Justine De Bruyn
Justine De Bruyn
Account Manager
11/06/2024
Horta, de winkel voor enthousiaste tuiniers, bakkers en dierenliefhebbers, stond voor de uitdaging om een opvallend en creatief concept te ontwikkelen. Marketing & Communications Project Manager Céline Hennes legt uit hoe ze, samen met BBDO, een creatief radioconcept bedacht dat perfect inspeelt op de kracht van het medium. Het resultaat? Een indrukwekkende likeability score, een zilveren beeldje op de Creative Belgium Awards en een concept dat jaren mee kan.  

De uitdaging

“We stonden twee jaar geleden voor de uitdaging om met evenveel marketingbudget beter te scoren op herkenbaarheid en naambekendheid van onze campagnes. We wilden een nieuw concept lanceren dat echt opvalt en bijgevolg ook beter wordt onthouden”, vertelt Céline Hennes Marketing & Communications Project Manager bij Horta. Samen met creatief bureau BBDO ontwikkelde we in 2023 het concept Ruikt Da, Proeft Da, Voelt Da. “Iedereen was meteen fan van het idee. Het is origineel, ludiek en duurzaam, kortom alle elementen die belangrijk zijn voor een goed concept.”

Concept + Strategie

“Horta is de winkel voor enthousiaste tuiniers, bakkers en dierenliefhebbers. Het woord ‘enthousiast’ werd hier zeer letterlijk genomen en helemaal uitvergroot. In sommige gevallen werd er zelfs een lichte sensuele ondertoon aan toegevoegd”, zegt Hennes. “Het concept leent zich perfect voor radio. Ruiken, proeven en voelen zijn 3 zintuigen die we telkens oproepen in onze spots en die ons de mogelijkheid bieden om via een puur auditief medium, een beeld te creëren. Dit geef de spots een extra dimensie en werkt dus versterkend.”

"Met beperkte budgetten die moeten renderen, is radio doorheen de jaren steeds incontournable geweest. We hebben gekozen voor 2 soorten spots: 10”-spots om mensen naar onze winkels te trekken en de 30”-spots die focussen op naamsbekendheid en likeability. Door de jaren heen hebben we geleerd dat een goede mix essentieel is voor langetermijnsucces en maximaal rendement.”

Het resultaat

De campagne heeft mooie resultaten opgeleverd. “Ons concept valt duidelijk in de smaak in vergelijking met eerdere campagnes. Het plan is om dit concept ook in andere kanalen door te trekken. Naast een torenhoge likeability score (57% op execution & 50% op content) in het DIVA-impactonderzoek van Var, won onze campagne eind mei een zilveren beeldje bij de Creative Belgium Awards 2024 in de categorie Audio/Radio. En daar zijn we uiteraard zeer fier op.”

Ook adverteren op onze radiozenders?

Contacteer ons vrijblijvend voor een gesprek.