Wat is verplicht?

  • Breng de boodschap ‘Met dank aan' gedurende de volledige 5 seconden duidelijk en contrastrijk in beeld.

  • Maak visueel of auditief duidelijk over welke adverteerder het gaat zodat de kijkers weten dat ze naar een promotionele video kijken.

Block image
  • Commerciële communicatie over suikerhoudend snoepgoed moet op een duidelijke en contrasterende wijze een gestileerde afbeelding van een tandenborstel tonen gedurende de hele uitzending van de commerciële communicatie, naar rato van een tiende van de hoogte van het filmbeeld, verhoudingsgewijs weergegeven zoals hierna afgebeeld.
Block image

Wat is aangeraden?

Tekst in het Nederlands of Vlaams zorgt voor herkenbaarheid bij de kijkers. Wat we niet uitsluiten zijn baselines in het Engels, als ze standaard deel uitmaken van de branding – uiteraard.

Block image
Block image
Block image

Een creatieve knipoog of verwijzing naar het tv-programma is geen must, maar kan wel zorgen voor een iets makkelijkere overgang van de spot naar het tv-programma en omgekeerd. Dus maak er gerust gebruik van.

Floating partners leveren ons één of meerdere generieke billboards aan vermits we hun programmacontext pas 2 weken voor start van de campagne kennen.

Block image
Block image
Block image

Wat mag niet?

  • Promotionele teksten: ‘nieuwe’, ‘beste’, ‘gratis’, ‘heerlijk’, ‘subliem’, ‘% korting’, ‘grootste’, ‘gegarandeerd’, ‘de perfectie bestaat’, … en alle andere mogelijke afgeleiden daarvan. Afgekeurde voorbeelden daarvan zijn “Geniet van de nieuwe <productnaam> met een vleugje banaan- of karamelsmaak” en “Het grootste assortiment elektronica én dit programma worden mede mogelijk gemaakt door <merknaam>.”

  • Activerende teksten: ‘kom naar’, ‘geniet van’, ‘geef uw’, ‘steeds met’, ‘het kan met’, ‘Ontdek’, ‘verkrijgbaar in’, ‘bestel nu gratis’ en alle andere mogelijke afgeleiden daarvan. Afgekeurde voorbeelden daarvan zijn “Bestel (ook) het gratis Pakjeliefde op <naamwebsite>.be” en “Kom ook naar Plaats en geniet van Radio 2 Trakteert met <productnaam>, de kroon op je koffie.”

  • De inhoud van je product in een pop-up uitvergroot. De productinhoud mag enkel op de verpakking te zien zijn, er mag niet op worden ingezoomd. 

  • Verwijzen naar bestaande personen, personages of presentatoren. Zo mag er bijvoorbeeld niet verwezen worden naar Ben Crabbé bij een spot die verschijnt voor het tv-programma Blokken.

  • Er mag geen gebruik gemaakt worden van beelden van series of andere programma's. Zelfs niet als ze rechtstreeks van het productiehuis verkregen worden.

  • Het gebruik van een logo van één van de VRT-merken is niet toegestaan, tenzij daar expliciete goedkeuring voor is gegeven door VRT zelf.

Belangrijke sidenotes

  • Als je een referentie wenst te maken naar Tetris, dan vragen de makers van het spel 10% van de mediainvestering voor de rechten van het spel. Contacteer cyril@bnlicensing.com voor meer info.
     
  • Als kan aangetoond worden dat een activerende tekst of de productinhoud deel uitmaakt van de baseline van een merk of het volledig brand image campagne, kan er op bovenstaand verbod een uitzondering gemaakt worden. Belangrijk daarbij is dat het duidelijk kan aangetoond worden door voorbeelden aan te tonen van de volledige mediacampagne of van communicatiedragers waar de baseline duidelijk en meermaals herhaald wordt.
Block image
  • Je kan gebruik maken van het decor van tv-programma’s zoals bijvoorbeeld Blokken of Van Gils en Gasten als het geblurrend is (zodat je het gevoel krijgt van het decor zonder het duidelijk in beeld te zien) OF als het wordt nagebouwd. De kijker moet in ieder geval duidelijk merken dat het filmen van de spot niet plaatsvond in het eigenlijke decor, maar in een kopie ervan.
Block image
Block image

Raadpleeg de instructies & technische fiche