A. De duur van een sponsorvermelding

Een sponsorvermelding mag maximum 5 seconden duren.

B. De vorm van een sponsorvermelding

De vermelding mag bestaan uit een auditieve, visueel bewegende en/of audiovisuele boodschap (animatie kan).

C. De inhoud van een sponsorvermelding

1. Wat is verplicht

  • Naam en/of logo van het merk.
     
  • De visuele boodschap ‘Met dank aan' gedurende de volledige duur van de schermvermelding (5 sec.) op een duidelijke en contrastrijke manier.
Block image

2) Wat is toegelaten?

Sponsorvermeldingen mogen volgende elementen bevatten: 


1) Handelsnaam  
2) Product 
3) Naam van het product 
4) Dienst
5) Naam van de dienst
6) Klank en/of beeldherkenningstekens: Dit zijn de typische herkenningstekens van de sponsor, zoals bijv. het rood-witte autootje van Vanden Borre, de auditieve dubbele gongslag van BMW, enz.
7) Imago-ondersteunende slogans van de sponsor of zijn producten of diensten: Dit zijn de specifieke slagzinnen verbonden aan de sponsor of zijn producten of diensten, maar zij mogen enkel imago-ondersteunend zijn en dus niet aanzetten tot consumptie. Wat kan bijvoorbeeld:  "De Standaard, onverantwoord interessant",… Tekst in het Nederlands of Vlaams zorgt voor herkenbaarheid bij de kijkers. Baselines in het Engels of andere talen kunnen, als ze standaard deel uitmaken van de branding.

Block image
Block image
Block image

8) Een visuele verwijzing naar het programma: zolang die niet raakt aan de basis-look and feel of de visuele merkidentiteit van het programma/VRT(-net). Dit geeft een vlotte overgang tussen het programma en de sponsorboodschap dus we raden je zeker aan hier gebruik van te maken.

Wat kan bijvoorbeeld: 

  • Bij Blokken: dozen soep die naar beneden vallen zoals het Tetris-spel (Royco)
  • Bij 1000 zonnen: de stoel die in een fles water wordt verwerkt (Vittel)
  • Bij Het Weer: een thermometer verschijnt in beeld om de temperatuur aan te duiden voor het wassen (Persil)

In geval van twijfel zal de VRT-directie in de fase van storyboard geconsulteerd worden.

Block image
Block image
Block image

3) Wat mag niet?

1) Alle commerciële elementen die niet in de lijst hierboven staan zijn verboden: het telefoonnummer of het adres van de sponsor, evenmin een verwijzing naar de boekhandel, bioscoop, tijdstip van verschijnen, enz. Een informatieve vermelding van een website kan wel (“meer info op”) , maar niet op een ‘activerende manier’ (NIET: “surf naar onze website”)

2) De sponsorbillboards mogen niet raken aan de visuele merkidentiteit/look and feel van het programma/VRT (-net): ze mogen dus geen gebruik maken van die visuele elementen die eigen zijn aan het gesponsorde programma, het net of VRT zelf, zoals:

  • Logo van het programma of van VRT (en/of één van haar merken), tenzij daar expliciete goedkeuring voor is gegeven door VRT zelf: Een billboard waarin een rijdende auto het Sporza-logo als aanhangwagen meetrekt, kan dus bijvoorbeeld niet.
  • Kleuren
  • Typografie
  • Grafiek eigen aan het net of het programma
  • Portret en stem van de personages (acteurs, presentatoren...)  Zo mag er bijvoorbeeld niet verwezen worden naar Ben Crabbé bij een spot die verschijnt voor het tv-programma Blokken.

3) De sponsorbillboards mogen niet rechtstreeks aanzetten tot aankoop of huur van goederen of diensten, in het bijzonder door die goederen of diensten specifiek aan te prijzen (zoals in reclamespots). Dit betekent dat volgende vermeldingen verboden zijn, ook al zijn deze louter imago-ondersteunende baselines:
 

  • Verwijzingen naar de positieve eigenschappen/kenmerken, kwaliteit en/of de doeltreffendheid van het product. Dus bijvoorbeeld niet: “Een stralende huid met Lux Glowing Touch-douchegel”, “Bij KBC heeft u binnen 24u antwoord”, “Solo patisserie. Dat mengt zo makkelijk en zonder smelten”,…
     
  • Verwijzingen naar het effect dat je zou kunnen hebben door het gebruik van het product, of de dienst. Dus bijvoorbeeld niet: “goed voor je weerstand”, twee weken Actimel challenge en we verwachten opklaringen van je weerstand”, “Nasa Rhinathiol-neusspray verlicht en maakt de verstopte neus snel vrij”, “Ymea helpt je door je menopauze”,…
     
  • Bestanddelen of ingrediënten van het product vermelden, indien deze bestanddelen net het verkoopsargument van het product zijn. Dus bijvoorbeeld niet: “met Omega 3, met actieve bifidus”, …
     
  • Verwijzingen naar wanneer het product is uitgekomen/zal uitkomen. Dus bijvoorbeeld niet: “nieuw”, “nu in de bioscoop”, “nu in uw boekhandel”,… 
     
  • Geen promotioneel woordgebruik (wordt standaard gebruikt in reclameboodschappen). Dus bijvoorbeeld niet: “beste”, “gratis”, “heerlijk”, “snel”, “subliem”, “% korting”, “grootste”, “gegarandeerd”, “de perfectie bestaat”, “Merk van het jaar”, “van superieure kwaliteit”, “betaalbaar”,….
     
  • Geen activerende, aansporende of wervende teksten, geen gebiedende wijs, geen rechtstreekse aanspreking of vraagstelling indien deze rechtstreeks aanzet tot consumptie. Dus bijvoorbeeld niet: “kom naar”, “kom eens langs voor advies”, “geniet van’”, “win”, “geef uw”,  “steeds met”,  “het kan met”,  “Ontdek”, “verkrijgbaar in”,  “bestel nu gratis”, “kom nu proeven”, “een e-bike op jouw maat”,  “neem deel”, “speel”, “probeer”,…

4) De inhoud van je product in een pop-up uitvergroot. De productinhoud mag enkel op de verpakking te zien zijn, er mag niet op worden ingezoomd. 

5) Er mag geen gebruik gemaakt worden van beelden van series of andere programma's. Zelfs niet als ze rechtstreeks van het productiehuis verkregen worden.

6) Er mag niet verwezen worden naar (merken of logo’s van) derde partijen: 1 sponsor per sponsorboodschap

7) Sponsorboodschappen mogen niet in strijd zijn met wettelijke bepalingen zoals bijvoorbeeld de bepalingen rond kansspelreclame,…

Het scenario van de al dan niet geanimeerde schermvermeldingen dient vooraf steeds ter goedkeuring aan VAR voorgelegd te worden. In geval van twijfel zal de VRT-juridische dienst en/of de VRT-directie in de fase van storyboard geconsulteerd worden.

4) Belangrijke sidenotes

  • Als je een referentie wenst te maken naar Tetris, dan vragen de makers van het spel dat je licentierechten betaalt voor het gebruik hiervan. Contacteer jouw vaste contactpersoon voor meer info.
     
  • Je kan gebruik maken van het decor van tv-programma’s als het geblurd is (zodat je het gevoel krijgt van het decor zonder het duidelijk in beeld te zien) OF als het wordt nagebouwd. De kijker moet in ieder geval duidelijk merken dat het filmen van de spot niet plaatsvond in het eigenlijke decor, maar in een kopie ervan
Block image
Block image

5) Specifieke verplichtingen voor bepaalde sectoren

  • Sponsoring is uitgesloten voor fabrikanten/verkopers van wapens, sigaretten of andere tabaksproducten
  • Geen sponsoring rond kinderprogramma’s, journaals en politieke informatieprogramma’s
  • Alcoholproducenten/verkopers: geen verband tussen alcoholgebruik en een verbetering van fysieke prestaties/gemotoriseerd rijden/sociale of seksuele successen/therapeutische kwaliteiten of effecten, geen aansporen van onmatig alcoholgebruik, geen nadruk op het hoge alcoholgehalte als positieve boodschap,…
  • Geneesmiddelenproducenten/verkopers: geen aanprijzing van specifieke geneesmiddelen of medische behandelingen die in België alleen op doktersvoorschrift verkrijgbaar zijn. Het is wel toegestaan om de naam of het imago van de onderneming aan te prijzen.
  • Sponsoring van suikerhoudend snoepgoed moet op een duidelijke en contrasterende wijze een gestileerde afbeelding van een tandenborstel tonen gedurende de hele uitzending van de sponsorboodschap, naar rato van een tiende van de hoogte van het filmbeeld, verhoudingsgewijs weergegeven zoals hierna afgebeeld.
Block image

Raadpleeg de instructies & technische fiche