Wat ben je verplicht?

  • Radiospots met een lengte van 10 seconden of meer moeten eindigen met één van deze twee slogans:
    • “Ons vakmanschap drink je met verstand”
    • “Bier drink je met verstand”
       
  • Adverteerders die lid zijn van de Federatie van Belgische Brouwers of van Vinum et Spiritus moeten hun campagne vooraf voorleggen aan de JEP als ze bedoeld is om nationaal uitgezonden te worden op radio, op tv en/of in bioscoop.

Wat mag je wel?

Op de VRT-radiozenders mag je …

  • zelf het tijdstip kiezen waarop je je spot voor alcohol wenst uit te zenden.
    • Er is geen beperking wat betreft het tijdstip waarop reclame voor alcohol mag worden uitgezonden. Radioreclame voor alcohol mag dus ook overdag.
  • reclame maken voor dranken met een alcoholpercentage van meer dan 20%.

Wat mag je niet?

  • Je specifiek richten tot minderjarigen en zwangere vrouwen
  • Minderjarigen tonen die alcohol drinken
  • Overmatig alcoholgebruik aanmoedigen
  • Onthouding of matig alcoholgebruik in een negatief daglicht stellen
  • De nadruk leggen op het hoge alcoholgehalte als positieve eigenschap
  • De indruk wekken dat alcoholgebruik bijdraagt tot sociale of seksuele successen
  • Een verband leggen tussen alcoholgebruik en
    • een verbetering van fysieke prestaties
    • het besturen van een voertuig - behalve als de boodschap als doel heeft te waarschuwen tegen het besturen van een voertuig na de consumptie van alcoholhoudende dranken

Meer weten?

Instructies voor reclame op VRT-radio?