Joke Claessen
Joke Claessen
02/01/2023
De Effie-jury bekroonde dit jaar twee adverteerders met de hoogste onderscheiding: een gouden award. Dankzij een bizarre creatie, een gouden touchpoint en een slimme investering sleepte Argenta de felbegeerde gouden Effie in de wacht. Een succes gebaseerd op 3 heldere en slimme keuzes, zo simpel kan het zijn.

1. De creatie: bizar en triggerend

“De creatieve strategie ‘Ik spaar niet, ik beleg’ triggert”, vertelt Strategic Planner Lorien Verachtert van LDV United. “Een grootvader die zegt niet voor zijn kleinkinderen te willen sparen: als aandachtstrekker kan dat tellen. Dat hij in de plaats “wil beleggen voor hen” is een verrassend statement in deze disruptieve tijden. De keuze om te evolueren van klassieke spaarbank naar beleggingsbank is gedurfd, maar de tegendraadse creatie wekt interesse en mist zijn doel niet.”

2. Het plan: golden touchpoint

“Bij LDV United zijn we overtuigd van de kracht van radio. Radio is al jaren het belangrijkste touchpoint in de mediastrategie van Argenta. Niet alleen om awareness te genereren, maar ook – in combinatie met OOH en social – om te activeren. Radio heeft bovendien de kracht om de aandacht van ons onderbewustzijn te trekken omdat we het medium vaak onbewust, op de achtergrond, consumeren. Als neuromarketeer weet ik dat deze troef een echte katalysator voor impact kan zijn.”

3. De investering: focus op ROI

“In vergelijking met andere grootspelers heeft Argenta beperkte budgetten. Adverteren op radio laat ons toe een hogere share of voice te genereren met lagere budgetten. Uit onderzoek blijkt dat onze campagne uitstekende cijfers op merkattributie haalde en in het algemeen beter scoorde dan de vooropgestelde objectieven. Tegendraads zijn en slim investeren loont!”

Interesse in adverteren op de VRT-radiomerken?

Contacteer ons voor meer info.