14/03/2018
In tijden van fake news lijken media het hard te hebben verduren. Hoe is het nu precies gesteld met de mediageloofwaardigheid?
→Radio is be-you-tiful! Dat is het motto van de Sloveense radiogoeroe Lenja Faraguna. Zij werd onder andere uitgeroepen tot een rijzende ster in radio. Ze runt Radio Results International, een bedrijf voor radioconsulting, en adviseert merken en organisaties om hun radiostrategie te verbeteren. Deze zeven onmisbare tips deelt ze met ons.
Radio verbindt mensen. Presentatoren bouwen een persoonlijke band op met de luisteraar. En goede radiospots doen eigenlijk net hetzelfde. Schrijf daarom scenario’s die aansluiten bij de leefwereld van de luisteraar en gebruik spreektaal in de studio.
Het geheim van een goede radiospot is om de verbeelding van de luisteraar aan te spreken, zijn theatre of the mind. Zo kruip je stiekem in het hoofd van de luisteraar… en stapt hij makkelijker mee in je verhaal.
De doeltreffendste radiospots gebruiken sterke werkwoorden. Kies voor de tegenwoordige tijd en spreek de luisteraar rechtstreeks aan in de tweede persoon. Jij is veel krachtiger dan ons of wij.
Als ik drie ballen naar je gooi, hoeveel zal je er vangen? Inderdaad. Hetzelfde geldt voor radio. Sommige adverteerders proppen hun spot zo vol met informatie, dat de luisteraar door de bomen het bos niet meer ziet. Gevolg? Hij haakt verward af.
Een goede radiospot valt op. De zoveelste stuntelige dialoog tussen man en vrouw? Die flauwe woordspeling aan het einde van je spot? Daar maak je het verschil niet mee. Origineel zijn is de boodschap.
Door alledaagse gebeurtenissen op een nieuwe manier te bekijken, spring je uit de band. Denk maar eens aan deze campagne van Deutsche Bank:
Spreken is zilver. Zwijgen is goud. Soms zegt stilte meer dan gesproken tekst of geluidseffecten. Het is niet nodig om de aandacht van de luisteraar te trekken met een schreeuwerige spot. Een goedgeplaatste stilte kan effectiever zijn.
Ons audioteam zit graag met je rond de tafel.