Julie Zagers
Julie Zagers
Account Executive
27/02/2023
Mitsubishi Electric produceert en verkoopt kwalitatieve warmtepompen, airconditioners, ventilatiesystemen en luchtreinigers. Alleen: bitter weinig mensen die dat wisten. Awareness creëren voor een relatief onbekend merk in de sector wiens naams bovendien een heuse tongbreker is: het leek geen evidentie. Met een slimme twist zetten Mitsubishi Electric en d-artagnan een campagne neer die tot in het buitenland over de tongen ging.

De uitdaging

“De expertise en ervaring van Mitsubishi Electric op het vlak van warmtepompen, airconditioning- en ventilatiesystemen is nog veel te weinig gekend”, vertelt Thomas Pertry, senior marketeer Belgium. “We zagen onze concurrenten uitpakken met grootste campagnes en zochten een manier om ook onze merkbekendheid en traffic te boosten. Uit onderzoek bleek dat de meeste mensen ons merk foutief met automotive linken én dat onze merknaam correct uitspreken een hele uitdaging bleek te zijn. Omdat het bijna hilarisch was hoe echt iedereen worstelde met onze naam, besloten we voluit de kaart van de zelfspot te trekken.”

Het plan

Jenna Hanne, project manager & mediaplanner van d-artagnan: “Vanuit het idee dat elk nadeel zijn voordeel heeft, besloten we de campagne op te bouwen rond de tongbreker. Om zo’n disruptief idee te installeren, is radio cruciaal. Omdat radio het enige touchpoint is voor consumenten in de wagen, is de attentiewaarde ervan enorm hoog. Ook de mogelijkheid tot herhaling van spots was voor deze campagne een belangrijke troef. Ten slotte speelt ook perceptie van het medium: mensen gaan ervan uit dat een merk dat via radio communiceert een kwalitatief en gerespecteerd merk is. We kozen daarom voor Radio2, StuBru en Joe. Door onze tongbrekers ook uit te rollen in print, op billboards en via de social kanalen, was er geen ontkomen aan deze campagne.”

De resultaten

“De aanpak was een schot in de roos”, getuigt Thomas Pertry. “De spots bleven hangen bij heel veel mensen en de campagne ging veelvuldig over de tongen – tot in het buitenland toe. We merkten een verdrievoudiging van visitors op onze landingspagina. Ook de conversie verviervoudigde. Dat zijn resultaten waar we bijzonder blij mee zijn. Wat we zelf al aanvoelden, werd bovendien ook bevestigd in DIVA, het impactonderzoek van Var: voor een vrij onbekend merk zijn we in vergelijking met de vorige test zowel de recall als de attribution erop vooruitgegaan, dat is de hoogste in de sector in vergelijking met de DIVA- databank. Alle KPI’s zijn mooi afgevinkt en zelfspot blijkt een prima wapen in marketing. Dat mag niet verbazen: het leven is immers al serieus genoeg.”

Interesse in adverteren op de VRT-radiomerken?

Contacteer ons voor meer info.