Lissa De Peuter
Lissa De Peuter
Senior Marketing Executive
06/07/2021
“Hoe kan VRT nog meer jouw VRT worden?” Met deze vraag toert een VRT-caravan deze zomer Vlaanderen rond. Management en medewerkers van de VRT gaan samen met Tom Waes, Danira Boukhriss Terkessidis en Siska Schoeters vanaf 4 juli op unieke wijze in dialoog met Vlaamse kijkers, luisteraars, surfers en swipers.

“Radio, televisie en kwaliteitsvolle journalistiek maken was verre van evident in 2020. Met onze toegewijde en talentvolle medewerkers hebben we dit als VRT niettemin gerealiseerd”, stelt Frederik Delaplace, CEO van de VRT. Dit bewees ook het jaarverslag van VRT: 4 opvallende vaststellingen.

Jaarverslag 2020: 4 opmerkelijke vaststellingen

1. Stijgend dagelijks bereik

Het dagelijks bereik steeg het voorbije jaar met 7,8%. Van alle Vlamingen kijken, luisteren of browsen 79,% naar de VRT-merken. In 2020 bereikte de VRT wekelijks 90,2% van de Vlamingen (16+). Bovendien bereikt de VRT wekelijks meer dan 75 procent van élke bevolkingsgroep.

2. Sterke waarderingscijfers

Met 8,3 voor Radio 2, 8,2 voor Klara, Eén en Canvas, 8,1 voor MNM, 8,0 voor Radio 1 en 7,8 voor Studio Brussel leggen alle merken grote onderscheidingen voor.

3. Katalysator van Vlaamse economie

68,5% van het aanbod op Eén en Canvas bestond uit Vlaamse (co)producties. 18,48% van de VRT-inkomsten werd besteed aan externe bestellingen. De overheidsmiddelen werden maximaal ingezet om de Vlaamse productie- en creatieve sector te ondersteunen.

4. Klaar voor de toekomst

Alle merken worden nog verder klaargestoomd voor toekomstige uitdagingen in het toekomstplan VRTRN2030 (lees als: Vuurtoren 2030). Daarin zet de openbare omroep nog meer in op oa de digitale groeisprong, wendbaarheid en nieuwe inkomstenmodellen. Meer info over VRTRN2030?

Meer weten? Bekijk het volledige jaarverslag 2020 

#JouwVRT

Uit het jaarverslag 2020 is gebleken dat de VRT een belangrijke rol speelt in de maatschappij. Frederik Delaplace: “We willen alle Vlamingen informeren, inspireren en verbinden, en zo de Vlaamse samenleving versterken. Het is cruciaal dat we de vinger aan de pols houden. Daarom treden we de komende maanden op verschillende locaties in Vlaanderen in dialoog met de Vlaming. Dat combineren we met een wetenschappelijk onderzoek naar de verwachtingen van de burgers. Met die resultaten gaan we in het najaar aan de slag om nog relevanter te worden.”

Het startschot werd gegeven op zondag 4 juli vlakbij de festivalweide van Werchter. Siska Schoeters capteerde er de eerste meningen en wensen van de Vlaming. De caravan zal verder halt houden op tal van locaties: van woonzorgcentra over voetbalclubs tot universiteiten en jeugdhuizen. Op regelmatige tijdstippen zullen ook het management en de tv-en radiomakers ter plaatse komen, zoals Tom Waes en Danira Boukhriss Terkessidis.

Danira Boukhriss Terkessidis: “Ik ben echt blij dat ik mee mijn schouders onder dit project kan zetten. Als de publieke omroep relevant wil blijven, moeten we weten wat er leeft onder de Vlamingen. Bij jong en oud, van West-Vlamingen tot Limburgers, stedelingen, plattelandsbewoners, gepensioneerden, … ik wil het van iedereen weten. Al die informatie zal ons in staat stellen om nóg betere programma’s te maken in de toekomst, waar de Vlaming écht graag naar kijkt. Want dat is uiteindelijk waar we het voor doen."

Heb jij ook goede ideëen of nuttige tips voor de VRT?

Laat van je horen en vul de online vragenlijst in.