Geert Vansant
Geert Vansant
Market Intelligence Manager
25/02/2020
We waren nog nooit zo actief: 2 op 3 Vlamingen doet regelmatig aan sport en meer dan 1,4 miljoen is lid van een sportclub. Maar ook passief is ons sporthart groot. Dat vertaalt zich ook op televisie: elk jaar zendt Sporza tussen de 1.000 tot 1.600 uur sport uit. Online sportbeleving zit in de lift, maar op de écht grote momenten verzamelen we nog allemaal, tous ensemble, voor de buis.

Op koers, ook online

Het informatieaanbod van Sporza is te vinden op drie platformen: televisie, radio en online. Sporza stimuleert de interactiviteit met het publiek door bijvoorbeeld Facebook Lives uit te zenden, vragen aan het Sporza-team te integreren in de sportverslaggeving of door een Sporza-dorp te bouwen tijdens de WK's en EK's Voetbal. Allemaal initiatieven om samen te delen in de sportopwinding.

Mobile first…

De ongelofelijke rijkdom van internet en mogelijkheden tot het bekijken van sporten die niet worden uitgezonden zijn de belangrijkste redenen van het succes van online sportbeleving. Vooral bij jonge kijkers spelen sociale media een grote rol, als primaire bron van informatie. De interactie en personalisatiemogelijkheden van Youtube sluiten perfect aan bij hun mediabehoeften. Ook op Sporza.be noteren we een elk jaar een stijgend aantal unieke browsers. Sporza.be wordt steeds meer geconsulteerd op een smartphone (66,8%), gevolgd door desktop (25,5%) en tablet (7,6%).

.. maar als het ertoe doet, zitten we voor de buis.

In tegenstelling tot tv, is de beeldkwaliteit van de sociale media echter vaak niet ideaal. Ook worden niet altijd alle aspecten van het sportmoment gecoverd. Het online overaanbod kan overweldigend zijn, de nood aan interpretatie en context die televisie biedt, blijft een belangrijke toegevoegde waarde. “Televisie is veruit het meest geprefereerde kanaal om sportwedstrijden en -evenementen live te volgen. De complete sportbeleving die televisie biedt is nog altijd niet te vergelijken met een social beleving”, aldus Ferre Vandervreken, Market Researcher bij VRT. “Als Nina goud haalt of de Tornado’s brons lopen, zitten we met z’n allen voor de buis. En pieken de comments, likes en shares online.”

Bron: VRT Studiedienst