Volgens onderzoek van het gerenommeerde consultancybureau Bain & Company biedt een slimme combinatie van online met radio en televisie de meeste kansen op een hoge return.

Veel adverteerders die zich vandaag verplicht voelen om op de kar van de digitale media te springen, maken daar geen extra budget voor vrij. Ze besteden gewoon minder aan traditionele media.  Bain vraagt zich al een tijdje af of een daling van de investeringen in radio en televisie de effectiviteit van de campagne soms niet in het gedrang brengt. Met dit onderzoek hoopt het bureau dat vermoeden beter te kunnen onderbouwen.

Het geheim van een geslaagde campagne

Een goede mediastrategie draait enerzijds om reach en anderzijds om repeat.

  • Reach: bereik zoveel mogelijk mensen. Hoe meer consumenten je boodschap oppikken, hoe sterker de herkenbaarheid van je merk groeit.
  • Repeat: communiceer op regelmatige basis. Alleen zo kan jouw merk zich in de hoofden van consumenten nestelen.

Een en-en-verhaal

Deze strategie van reach and repeat is geen of-of-verhaal, maar een en-en. Wie enkel inzet op bereik, gaat verloren in de massa. Wie te hard focust op herhaling, preekt voor eigen kerk en wint geen nieuwe klanten.

Uit het onderzoek van Bain & Company blijkt de sterkte van een campagne te liggen in de combinatie van bereik én herhaling. Klassieke media scoren hoog op bereik en herkenning. Digitale media lenen zich dan weer perfect om met gerichte boodschappen te focussen op een specifieke doelgroep. Dé sleutel tot merkherkenning is echter herhaling.

“"De sleutel tot herkenning is herhaling", zegt Guy Brusselmans (partner Bain & Company)

Traditionele media: een streepje voor?

In het onderzoek bedraagt de campagneherinnering bij online video ongeveer 30%, terwijl tv-reclame meer dan het dubbele haalt. Zo heeft de consument altijd een aantal luisterbeurten nodig om een spot aan het juiste merk te kunnen linken.

De aankoopintentie is echter het grootst als de doelgroep veelvuldig via verschillende mediatypes wordt bereikt. Een slimme combinatie van traditionele en digitale media kan tot 80% van de consumenten aanzetten tot een effectieve gedragsverandering.

Hoe pak jij het aan?

Het evenwicht tussen reach en repeat bepalen is een kunst op zich. Veel hangt van wat je campagnedoelstellingen precies zijn. Laat je daarom altijd bijstaan door professionals. Onze medewerkers gaan samen met jou op zoek naar de perfecte mediamix om tot de beste resultaten te komen.

 

Vijf take-aways van Guy Brusselmans

  1. Via brede media zoals TV of radio realiseer je heel makkelijk een hoog aantal contactpunten.
  2. Dé sleutel tot merkherkennig is herhaling.
  3. Als je een bepaalde consistentie in de boodschap weet te leggen, kan je vrijwel alles populair maken.
  4. De aankoopintentie is duidelijk het grootst als de doelgroep veelvuldig via verschillende mediatypes wordt bereikt.
  5. Merken die op een breed publiek mikken, moeten verankerd worden in het langetermijngeheugen van de consument.