Sam Homblé
Sam Homblé
Manager Creative Partnerships
27/06/2022
Om hun brand image te promoten en te linken aan een premium evenement, voorzag BMW de afgelopen MIA’s van een shuttledienst. Op vraag van Var werden artiesten in stijl tot aan de rode loper gebracht in een exclusief BMW-model. Digital en media buying manager Georges Pagalis blikt via zijn achteruitkijkspiegel tevreden terug op de samenwerking en kijkt tegelijkertijd door de vooruit naar de toekomst.

“BMW leverde 9 high-end modellen met chauffeurs die de hele avond lang artiesten van en naar de rode loper voerden”, steekt Pagalis van wal.

BMW en muziek

De uitreiking van de MIA’s – de Music Industry Awards of Vlaamse muziekprijzen - is een exclusief evenement en BMW beschikt eveneens over een hoog premiumgehalte. Georges Pagalis: “De MIA’s is een speciaal evenement en een goede opportuniteit voor ons om ook het premiumgehalte van BMW te accentueren.”

De MIA’s is één van Vlaanderens bekendste muziekevenementen en het trekt heel wat aandacht en visibiliteit. Maar liefst 504.765 kijkers keken naar de MIA’s live + vosdal (uitgesteld op de dag van eerste uitzending). “Het programma wordt breed bekeken door een publiek van hoger opgeleide 25-plussers. BMW is een graag geziene partner in de muzieksector, denk maar aan Tomorrowland, Les Francofolies van SPA en Coachella. Ook met de MIA’s zagen we meteen een link met ons merk. We hebben dan ook niet getwijfeld.”

VRT en kwaliteit

Niet louter muziek wekt echter de interesse van BMW. Ook andere thema’s en tv-programma’s zijn belangrijk in de promotie van het automerk, zo beklemtoont Georges. “We proberen ons niet te focussen op één thema maar zijn steevast op zoek naar interessante linken tussen BMW en onze doelgroep. Wat sport betreft is BMW enkel op lokaal vlak betrokken via partnerships zoals de Rode Duivels en het wielrennen.”

Wat alvast uitstekend werkt, zijn de tv-billboards op VRT, die ook deel uitmaakten van de samenwerking rond de MIA’s. Een kwestie van kwaliteit, volgens Georges Pagalis. “VRT staat voor kwaliteit en kwalitatieve programma’s, net als BMW. We streven er samen naar om op een kwalitatieve manier aanwezig te zijn in een kwalitatieve omgeving. Vanuit de statistieken weten we dat onze doelgroep hoog is opgeleid en zich eerder in een hogere sociale klasse bevindt.”

Focus op selectiviteit

“Dankzij VRT bereiken we deze selectieve doelgroep in de perfecte en reclameluwe omgeving. Een omgeving die overigens niet commercieel is, wat onze boodschap alleen maar versterkt. In de billboardblokken komen immers maar een paar merken aan bod gedurende vijf seconden, terwijl je op andere zenders met grote en lange reclameblokken zit waardoor je verhaal verloren dreigt te gaan. Het is een uitdaging om creatief te zijn in een paar seconden en onze boodschap over te brengen, maar op die manier komt ons verhaal des te sterker naar voren”, aldus Pagalis.

Succesformule? Opportuniteiten spotten, keuzes maken én GRP’s!

Bestaat er zoiets als een geheime succesformule? “Het gaat steeds om keuzes die een aantal maanden op voorhand samen worden besproken met Var en ons mediabureau. In verschillende pijlers nemen we dan een aantal GRP’S op. We evalueren altijd grondig wat we de jaren voordien gesponsord hebben qua tv-billboards onder de verschillende programma’s. Daarnaast checken we ook welke nieuwe programma’s en opportuniteiten er zijn. Met dank aan Var, die ons up to date houden met een kalender.”

“Na de evaluatie bekijken we vervolgens welke projecten of afleveringen interessant kunnen zijn waarna we het aantal GRP’s op basis van de voorstellen en onze planning splitten. Wat goed werkt, proberen we te behouden maar tegelijkertijd zijn we ook steeds op zoek naar nieuwe opportuniteiten”, verduidelijkt Georges Pagalis.

Wil je ook je merk linken aan VRT?

Contacteer ons vrijblijvend.