Saskia Schatteman
Saskia Schatteman
16/03/2021
Er zijn maar een aantal Belgische marketeers die hun stempel zo ingrijpend hebben kunnen drukken op de sector als Luc Suykens. Na meer dan 32 jaar actief te zijn in marketingfuncties bij ’s werelds grootste adverteerder P&G, neemt hij binnenkort het roer over bij UBA. Naar aanleiding van onze nieuwe Intune-uitgave breekt hij graag een lans voor consumentenvertrouwen en een veilige adverteerderscontext.

“Vertrouwen en authenticiteit gaan hand in hand. Dat is zo in onze persoonlijke levenssfeer, dat is niet anders voor bedrijven en merken. Consumenten geven vertrouwen als bedrijven oprecht zijn en een duurzame rol opnemen. Dat begint uiteraard bij het ontwikkelen van duurzame producten. Maar onze verantwoordelijkheid als adverteerder reikt verder. We moeten een algemeen coherent standpunt innemen over maatschappelijke thema’s. Samen met andere grote bedrijven zoals National Geographic, Visa en PepsiCo zette P&G daarom al in 2019 mee de schouders onder het ‘Brands for Good’-initiatief: een hefboom om de kracht van merken in te zetten voor een duurzamere samenleving.”

Duurzame merken, duurzame campagnes

“De waarden die we onze merken meegeven, trekken we door in onze campagnes. Bij P&G is ‘brand safety’ een begrip dat al lang centraal staat in de bedrijfsvoering en als criterium geldt voor elk medium waarin we investeren. We zullen nooit adverteren rond tv-programma’s die niet respectvol omgaan met diversiteit. We zullen onze merken nooit associëren met media die niet voorzichtig omspringen met berichtgeving over extreem geweld, xenofobe ideeën of racisme. Op tv valt die context vrij eenvoudig te controleren. Moeilijker wordt het in digitale omgevingen, waar veel content rondzweeft en advertenties op een andere manier worden geprogrammeerd.”

Een veilige adverteerderscontext

P&G is actief lid van GARM (Global Alliance for Responsible Media) die met de World Federation of Advertisers standaarden voor een veilige media-omgeving propageert. In België neemt UBA de lead in deze problematiek door de wereldwijde standaarden te vertalen naar onze lokale media. UBA ontwikkelt bijvoorbeeld initiatieven om de stereotypering van vrouwen in onze media tegen te gaan of ijvert voor Belgische zelfregulering op wereldwijde platformen. “De VRT speelt een leidersrol in het ontwikkelen van kwalitatieve programma’s en het installeren van een veilige adverteerderscontext. Met hoogstaande content trekt VRT niet alleen veel kijkers en luisteraars aan, maar legt ze de lat hoog voor de hele sector. Buitenlandse collega’s benijden ons om de kwaliteit van onze media, wereldwijde platformen kunnen niet altijd dezelfde veilige omgeving aan de merken die erop adverteren aanbieden. De tandem met Var en andere Vlaamse mediaspelers, biedt die veiligheid wel, een absolute luxe voor onze adverteerders.”

Sinds 2019 bestaat ook het Digital Ad Trust (DAT) label in België. Met dit initiatief wil mede-oprichter UBA digitaal adverteren net zo transparant maken als offline adverteren. Het label kwalificeert lokale sites en fungeert als gids voor (inter)nationale adverteerders. “Na het certificeren van digitale media in display volgt in 2021 ook een standaard voor video. Die willen we ook ontwikkelen met VRT en Var. Ik ben ervan overtuigd dat deze uitbreiding gaat bijdragen tot een breed gedragen gebruik van het label bij adverteerders. Enkel zo kunnen we ons ultieme doel bereiken: elk merk de kans geven zijn consument te bereiken in een veilige en kwaliteitsvolle omgeving.”

Meer lezen?

Meer weten over hoe adverteerders merkveilig connecteren met hun doelgroepen via de VRT-merken? Of wil je meer weten over het digitale transformatietraject van VRT en de nieuwe crossmediale mogelijkheden? Download de nieuwste editie van ons InTune-magazine