Stefan Delaeter
Stefan Delaeter
Market Intelligence Manager
13/05/2021
In deze tijden wordt de rol en het belang van kwalitatieve media steeds groter. De afdeling ‘VRT Technologie en Innovatie’ staat centraler dan ooit in de organisatie. Sarah Geeroms, Innovative Partnerships & Hoofd Future Media Hubs, geeft toelichting bij de drie speerpunten van de afdeling.

1.TECHNOLOGIE

“In een gedigitaliseerd medialandschap is een datagedreven werking essentieel. Data en artificiële intelligentie maken het mogelijk om het juiste aanbod in het juiste formaat op de juiste manier aan de juiste persoon aan te bieden. We verkennen de mogelijkheden om data gericht in te zetten en ontwikkelen publieke algoritmes. Enerzijds om een gids te zijn voor de mediagebruiker, anderzijds om te verrassen. Op deze manier krijgt elke Vlaming niet enkel een aanbod dat aansluit bij zijn leefwereld, maar ook een aanbod dat smaakverbredend werkt.

Technologische evoluties brengen ook nieuwe manieren om verhalen te vertellen met zich mee. We focussen hierbij op een interactieve aanpak en een toegankelijk aanbod om ons bereik te versterken en onze impact te vergroten. Met het oog op waardevolle digitale ervaringen werken we een aanbod op maat uit, onderbouwd door een smaakverbredend algoritme. Bij radio ligt de focus op live luisteren (en de bijhorende interactie) en bouwen we op termijn een overkoepelende on-demand luisterbestemming uit. Daarnaast zetten we in op beleving over de verschillende merken heen en ontwikkelen we content en formats specifiek voor mobiele en digitale belevingen”.

2. TALENT

“Jongeren gaan anders om met media dan hun ouders of grootouders. Door met een nieuwe generatie makers te werken willen we niet enkel kennis doorgeven maar willen we ook zélf van deze jonge makers leren. Hierop werken we met OpenVRT, een community van en voor jong, digitaal mediatalent in Vlaanderen. Om jonge mediamakers te inspireren, coachen en verbinden met elkaar en met de VRT organiseren we events en webinars, en faciliteren we workshops en brainstormsessies. De deuren staan altijd open voor innovatieve digitale concepten of ideeën. Als er een link is met één van de VRT-merken, matchen wij de makers met VRT.

We proberen jonge makers ook te betrekken in digitale projecten. Een echte kweekvijver van talent is Creative Class. Elke zomer organiseert OpenVRT dit initiatief in samenwerking met Creative Lab. Tijdens Creative Class kunnen pas of bijna afgestudeerde studenten een maand lang een project doen bij OpenVRT en meewerken aan digitale projecten onder begeleiding van ervaren digital creatives van de VRT.”

3. INNOVATIE

“Om als lokale speler het verschil te maken in al deze uitdagingen werken we intensief samen met Vlaamse en Europese partners waaronder start-ups, technologiebedrijven, universiteiten, omroepen en andere media-organisaties. Dat doen we in het kader van strategische partnerships (zoals met Vlaamse mediabedrijven en de European Broadcasting Union) maar ook binnen gesubsidieerde projecten waarbij we actief bijdragen aan de onderzoeks- en innovatieagenda van de Europese Unie.

Daarnaast willen we ook innovatie stimuleren op het snijvlak van media, technologie en cultuur met Media & Culture Fast Forward. Een structurele samenwerking is noodzakelijk om op relevante schaal te kunnen werken en elkaar te versterken. Daarom bouwt VRT samen met RTBF de Future Media Hubs verder uit. Met een strategische aanwezigheid in het hart van Europa laat Future Media Hubs Europese media-organisaties samenwerken rond thema’s die een impact hebben op lokale media-ecosystemen en de maatschappij in het verlengde. Door ideeën uit te wisselen en initiatieven te organiseren over verschillende landen heen, versterken we het gehele Europese medialandschap.”

Meer lezen?

Dit artikel is een ingekorte versie van het interview met Sarah Geeroms. Lees het volledige interview in onze laatste editie van InTune.