Jordan Bowring
Jordan Bowring
Marketing Executive
12/07/2022
Het medialandschap verandert permanent, en daarmee ook de manier waarop we media consumeren. Met de nieuwe merkenarchitectuur gaat de VRT voluit voor gebruiksgemak en zet het de deur wijd open voor nieuwe en digitale mediagebruikers. Elisabeth Roelandt, Marketingmanager VRT, licht de nieuwe merkenarchitectuur toe.

Waarom was het nodig om een nieuwe merkenarchitectuur te creëren?

“Om het leven van onze klanten gemakkelijker te maken. Dat de publieke omroep verandert, is niet alleen iets waarvan elke VRT-medewerker doordrongen moet zijn. Het moet ook glashelder zijn voor de mediagebruiker. Daarom willen we alles wat we maken samenbrengen op één centrale, digitale plek. Daar kunnen mensen onze straffe content heel makkelijk vinden, waar en wanneer ze dat willen. Om dat te kunnen realiseren, moeten we in onze merkstrategie meer focus op het moedermerk VRT leggen. VRT moet evolueren van een corporate merk naar een geliefd mediamerk dat de harten van alle Vlamingen verovert.”

Hoe zal de nieuwe structuur er voortaan uitzien?

“Vandaag is VRT een house of brands: de meeste van onze merken zijn onafhankelijk en hebben niets met elkaar te maken. Dat willen we ombouwen naar een branded house met VRT als sterk moedermerk en een gefocuste selectie van submerken. We brengen VRT expliciet naar de voorgrond bij al onze merken: zowel de digitale bestemmingen als de lineaire merken.”

Waarom wordt VRT als merk naar voren geschoven?

“We hebben nood aan een sterk moedermerk. Uit onderzoek blijkt dat een grote groep Vlamingen, vooral jongeren, niet weet hoe hun publieke omroep heet. Wie ons wel kent, beoordeelt VRT overwegend positief. Maar we zien ook dat ons imago vandaag erg zakelijk en afstandelijk is. En daar moeten we aan werken. We willen niet alleen informeren, maar ook inspireren, prikkelen, ontspannen. Met een nieuwe look-and-feel gaan we dat veel meer uitstralen. VRT moet een aantrekkelijk en inspirerend mediamerk worden, dat alle Vlamingen in hun hart willen sluiten.”

Hoe zal het merk VRT in de markt gezet worden?

“We willen in de eerste plaats de fantastische dingen die er in dit huis aan het gebeuren zijn en nog te gebeuren staan, aan VRT verbinden. Dit zal dus geen pure marketingoperatie worden, of een kwestie zijn van enkel reclamecampagnes te voeren. We creëren niets nieuws, dit is authentiek. Door onze digitale platformen als submerken van VRT veel meer naar de voorgrond te brengen, en door al onze mooie merken en fantastische content expliciet te verbinden aan VRT, gaan we echt het verschil maken.”

VRT heeft veel merken, dus hiërarchie zal nodig zijn?

“Klopt. We zetten VRT duidelijk vooraan, maar ook onze andere merken blijven belangrijk. Het is een en-en-verhaal. VRT is het merk van alle Vlamingen. Maar er zijn voor heel Vlaanderen is niet eenvoudig. Want als je iets wilt zijn voor iedereen, dan dreig je voor niemand nog iets te worden. We hebben dus een familie van duidelijk geprofileerde mediamerken nodig om ons ook te richten tot specifieke doelgroepen waarvan we er sommige vandaag moeilijker bereiken. Je kunt het vergelijken met het beeld van een rivier: VRT wordt de bron van twee belangrijke stromen, VRT MAX en VRT NWS. Van daaruit waaieren onze andere merken als een delta uit om zo breed mogelijk impact te hebben met ons aanbod.”

Is de nieuwe strategie al ingezet?

“Zeker. Op alle radionetten wordt het nieuws aangekondigd met VRT NWS. Het nieuws blijft hetzelfde, op maat van de specifieke luisteraar, met dezelfde stemmen, maar er is nu een expliciete link met VRT. Met alle merken omarmen we ook heel sterk VRT NU, binnenkort VRT MAX . Van de podcasts van Radio 2 tot de topfictie van Eén: altijd wordt er doorverwezen naar ons digitaal platform. Verder komen we in partnerships met externe partijen vaker als VRT naar buiten, terwijl dat vroeger vooral met de deltamerken was.”

Meer weten over onze merken en ons aanbod?

Contacteer ons vrijblijvend.