20/09/2018
We zitten meer dan ooit in de auto. Op die momenten is radio vaak een trouwe compagnon. En dat geldt dagelijks voor meer dan 2 miljoen Vlamingen. Dit is ook Spotify niet ontgaan.
→
Afgelopen vrijdag vond in Bozar Media Fast Forward (MFF) plaats, het jaarlijkse event dat VRT, Var en Media Invest Vlaanderen organiseerden over de media van de toekomst. Wat blijkt? De toekomst heeft voor adverteerders heel wat commerciële opportuniteiten in petto om een persoonlijke, relevante band op te bouwen met VRT-kijkers en -luisteraars. Dit was onze blik op MFF.
In het tv-programma Iedereen Beroemd kunnen kijkers filmpjes insturen via de app #DeDag. De kijker is zelf minireporter. “We maken het laagdrempelig, iedereen moet kunnen meedoen. We investeren in persoonlijke contacten. Via de app chatten we met de gebruikers”, zegt VRT-reporter An Bruyninckx.
Je kan nu al via een virtuele assistent, zoals Siri of Alexa, luisteren naar VRT NWS. “We blijven verder experimenteren, de mogelijkheden zijn legio,” zegt Floris Daelemans, innovation researcher en voice interface specialist bij VRT. Bekijk het fragment Hey Google, how are you? op VRT NU (5 min, beschikbaar tot 13 januari 2019).
En het gaat snel. “Het aantal smart speakereigenaars stijgt sneller dan het aantal smartphone-eigenaars”, zegt VUI-expert Ben Sauer. Over een aantal jaar zullen mensen meer gebruik maken van hun virtuele assistent, zoals Siri of Alexa, dan van hun smartphone. Stembesturing is de toekomst. Daarom is het als merk essentieel om je audio branding op punt te zetten. Hier alvast enkele tips.
NPO Start, het online kijkplatform van de Nederlandse Publieke Omroep, verrast de kijker met content die aansluit bij zijn kijkgedrag. “Zo komt de kijker in contact met content die hij anders zelf niet zou vinden.”, aldus Martijn Van Dam, bestuurder bij de Nederlandse Publieke Omroep.
Vandaag streamt 90% van de online luisteraars live radio. De digitale data worden gebruikt om de power of live te digitaliseren en stapsgewijs veranderingen door te voeren. Live radio is en blijft in dit digitale tijdperk zeer belangrijk en digitale data zijn essentieel. “Via de MNM-app meten we het engagement vzna van de luisteraars, up en down. Hoe meer digitale gebruikers, hoe meer digitale data. Het beschrijft de kracht van je merk. Vervolgens brengen we de data in handen van de radiomakers, in dit geval Peter Van de Veire, die ze gebruikt voor een betere ervaring. Dat noemen we agile radio making: complementeren van expertise, gutfeeling en data”, zegt Sven Lardon, strategic advisor bij VRT Radio.
Het podcastgebruik stijgt immens in Vlaanderen. “Podcasts creëren een intieme band met je luisteraar: in bed, in bad. Je praat in iemand zijn oor,” zegt Nele Eeckhout van Audiocollectief SCHIK. Nele maakt audioverhalen voor op locatie en thuis. Podcasts experimenten nu al met pre-roll (een advertentie aan het begin van een podcast), midroll (in het midden), outro’s (een laatste oproep tot actie) en aanbiedingscodes (kortingscodes)”, zegt Wouter Van Driessche, digitaal producer bij De Standaard.
“Adverteerders op zoek naar touchpoints moeten user data inzetten om de gebruikerservaring persoonlijker maken, “ zegt Pieter-Jan Rombaut, enterprise architect bij VRT. “Geen user needs, maar moral needs. Gebruikers willen kiezen wat ze willen in hun leven.”
Kortom: als je als adverteerder user data inzet om de gebruikerservaring persoonlijker te maken, creëert dit meerwaarde voor zowel de adverteerder als de mediagebruiker.