Geert Vansant
Geert Vansant
Market Intelligence Manager
09/03/2023
Lokale content is hot en dat weerspiegelt zich duidelijk in de laatste CIM-cijfers van televisie. Met een marktaandeel van 24,3% op Eén op VVA 18-54 bereikt VRT het hoogste marktaandeel van de afgelopen 5 jaar. Mee aan de basis van dit succes liggen 4 nieuwe VRT-reeksen: Het verhaal van Vlaanderen, 1985, The Greatest Dancer, Eurosong (elkeen te bekijken op Eén en VRT MAX).

Naast onze sterkhouders (Dagelijkse kost, Blokken, Thuis, De Ideale Wereld, ...) die heel het jaar door de plak zwaaien op Eén en Canvas hebben dit voorjaar een aantal nieuwkomers hun intrede gedaan met als gevolg een forse stijging in het marktaandeel van VRT-televisie in januari en februari 2023.*

Zo kon Eén dit voorjaar rekenen op een marktaandeel van 24,3%. Samen met Canvas bereiken beide zenders een marktaandeel van welgeteld 28,5%. VRT-televisie bereikt hiermee het hoogste marktaandeel op VVA 18-54 van de afgelopen 5 jaar.*

4 nieuwe topreeksen**

  1. Het Verhaal van Vlaanderen: Het programma waar Tom Waes geschiedenis weer sexy maakt voor alle leeftijden heeft gemiddeld 1,6 miljoen kijkers op zondagavond en een marktaandeel van 49%.
     
  2. 1985: Het verhaal over de woelige jaren 80 en de bende van Nijvel levert gemiddeld 1,2 miljoen kijkers en 38% marktaandeel op.
     
  3. The Greatest Dancer van Vlaanderen: Het dansprogramma dat een nieuwe kijkgewoonte op zaterdag oplevert heeft gemiddeld 700.000 kijkers en een marktaandeel van 26%.
     
  4. Eurosong: De onderlinge strijd tussen zeven artiesten om België te mogen vertegenwoordigen op Eurosong rekent op gemiddeld 800.000 kijkers en 31% marktaandeel.
     

* CIM TV STUDIE NOORD, VVA 18-54, 17-24u, januari+februari
* *CIM TV, live+7, status 03/03/2023

 

Wil je jouw merk ook linken aan de sterke content van VRT?

Contacteer ons vrijblijvend.