Stefan Delaeter
Stefan Delaeter
Market Intelligence Manager
10/03/2021
Zowel Ipsos, die de evolutie onderzoekt van de gebruikte radioplatformen, en het CIM, dat de streams van de radiozenders meet, merken een sprong in het digitaal luistergedrag in 2020 in heel België.

Antoon Van der Steichel (Ipsos) bracht tijdens de uitreiking van de SONIQ Awards op donderdag 25 februari 2021 enkele straffe cijfers over digitaal radioluisteren in België. Ipsos peilt al 3 jaar in opdracht van de Vlaamse Overheid, dabplus.be en maRadio.be naar de evolutie van de platformen die luisteraars gebruiken om naar radio te luisteren. Het CIM meet sinds 2019 de streams van de Belgische radiozenders.

De bevindingen: 90% luistert naar radio, dat is 1% meer dan in 2018 en zelfs 2% meer dan in 2019. De cijfers tonen duidelijk de impact van de coronapandemie aan, die het luisteren boost. 72% luistert via FM, nog steeds de koploper. Tegelijk merken beide studies ook een opvallende stijging ten voordele van digitale radioplatformen. Dat leidt tot een incrementele toename van het luistervolume en bijgevolg ook het reclamepotentieel voor adverteerders.

Luisterplatformen in Vlaanderen: 58% luistert wel eens digitaal naar radio

In Vlaanderen luistert 58% wel eens naar radio via een digitaal platform (16% doet dat zelfs exclusief), wat neerkomt op een stijging van 14% in digitaal radioluisteren t.o.v. 2019. Binnen het digitale segment nemen zowel internet als DAB+ sterk toe t.o.v. 2019. In het Noorden bereikt radio via het internet intussen 34% van de Vlamingen. Vooral DAB+ (26%) breekt door als vervanger van FM.

Block image

Digitale radio is goed voor 38% van het luistervolume in Vlaanderen

Vooral het luistervolume is een indicatie voor het reclamepotentieel van elk platform. In het Noorden zit nu al 38% van het luistervolume in digitale radio: verdeling digitaal luisteren gebeurt vandaag via DAB+ (17%), internet (14%), digitale tv (6%) en via kabel of coax (1%). De opvallendste stijger is DAB+, met een luistervolume-toename van 9% naar 17%. Ook omwille van het feit dat DAB+ vanaf dit jaar standaard in alle nieuwe wagens is voorzien, kunnen we wat dat luisterplatform betreft nog verdere groei verwachten .

Block image

Digitale streamingradio in België: 7 à 8 miljoen starts per week

Het CIM meet sinds 2020 de streams van de radio’s in de Radio Stream Monitor. Ook die cijfers tonen aan dat in 2020 streamingradio in heel België in de lift zit. Op onderstaande grafiek kan je tot 7 à 8 miljoen streamstarts per week zien voor gans België .

De evolutie van het totaal aantal streams toont duidelijk de impact van de pandemie aan, die het online luisteren boost terwijl het bij de versoepelingen niet helemaal terugvalt. De mensen hebben deze distributievorm in 2020 duidelijk ontdekt.

Block image

Bronnen:
(*) Ipsos-onderzoek ‘digitale radio’ i.o.v. Vlaamse overheid, periode14/09/2020 – 27/10/2020, n=2000.
(**) CIM Radio Stream Monitor –Evolution of the Internet Radio streamstarts in 2020 : (498,207 in jan 2021 vs januari 2020, toen was het 372.077).

Nieuw: adverteren via MNM Hits en prerolls op de vertrouwde VRT-radiomerken

De audiomogelijkheden worden alsmaar groter dankzij de digitalisering:

  • Vanaf 1 mei maken we je radiocampagne nog sterker met reclameblokken op MNM Hits.
  • Vanaf eind mei gaan we onze vertrouwde radiomerken StuBru, MNM, MNM Hits, Radio 2 en Radio 1 commercialiseren met exclusieve pre-rolls.

Meer weten over het vernieuwde aanbod?

Onze matchmakers lichten je graag onze plannen toe in een presentatie van max. 45 minuten. Wens je graag meer info? Laat het ons weten via het contactformulier.