Bart Lombaerts
Bart Lombaerts
25/08/2020
Ook bij de VRT wordt streaming steeds belangrijker. Deze bijkomende manier om VRT-content te bekijken, is zowel bij jongeren als ouderen populair. En het biedt alliantiepartners extra touchpoints. Een gesprek met Jonas Boets, manager van VRT NU.

Maar liefst 24,3% van de gebruikers van VRT NU, de streamingdienst van de openbare omroep waarop programma’s live en uitgesteld kunnen bekeken worden, is jonger dan 25 jaar. “Jongeren kiezen bewust voor VRT-content”, omschrijft Jonas Boets het treffend.

Boets is sinds de start van de dienst begin 2017 de drijvende kracht achter VRT NU, het kijkplatform dat onophoudelijk blijft groeien. Enkele cijfers: eind juli 2020 had VRT NU meer dan 2,76 miljoen accounts, waarvan maandelijks meer dan 1 miljoen minstens een video bekijken via hun desktop of laptop, de app of via casting. Gemiddeld goed voor bijna 10 miljoen starts per maand. Dat zijn vooral lokale programma’s als Het Journaal of Reizen Waes, maar ook internationale series als Babylon Berlin en Band of Brothers.

“We merken”, zegt Boets, “dat die groei onophoudelijk blijft verderlopen. Af en toe kennen we een piek – zoals toen de befaamde Pano-aflevering rond Schild en Vrienden online kwam en we op een enkele dag meer dan 14.000 extra accounts kregen – maar los daarvan komen er elke dag gemiddeld 2500 nieuwe accounts bij. Ik vind dat behoorlijk indrukwekkend.”

En vooral fijn nieuws voor onze partners, die met hun boodschap meegenomen worden voor de video’s gelinkt aan de programma’s die ze op tv sponsoren.

Casten verrassend populair

Naast het grote aantal jongeren op VRT NU blijkt dat alle leeftijdsgroepen goed vertegenwoordigd zijn. Een op vijf is bijvoorbeeld ouder dan 55 jaar. Boets: “Ouderen zijn aan een inhaalbeweging bezig, dus wij zijn zeer blij met de mooie spreiding. Het is immers onze taak om alle Vlamingen te bereiken.”

Die mooie spreiding en de constante groei komen er natuurlijk niet zomaar. VRT NU breidt de mogelijkheden stelselmatig uit. Dat op twee vlakken. “Ten eerste heb je de manieren waarop je naar VRT NU kan kijken”, zegt Jonas Boets. “Je kan dat via je pc of laptop, maar sinds 2018 is er ook de app, waardoor je mobiel kan kijken.”

“Ook casten neemt een hoge vlucht”, voegt hij toe. “Met een toestel zoals Chromecast kan je een programma van je tablet of laptop op je tv-scherm tonen. Het grote scherm blijft een favoriet: waar in maart 2019 26.000 kijkers casten, waren dat er in maart 2020 al 470.000. Zo wordt de gedachte dat je de app als afstandsbediening gaat gebruiken, steeds meer realiteit.” Bovendien kijken mensen die casten langer. Hun gemiddelde kijktijd is 72 minuten.

Meer algemeen bekijkt 50% van de kijkers VRT NU via desktop of laptop, 30% via gsm en 20% via tablet.

Het Openbare Omroep Algoritme

Een andere manier om VRT NU nog aantrekkelijker te maken, is de inhoudelijke uitbreiding. Op dat vlak was de lockdown in maart en april interessant. “We hebben gemerkt dat mensen dan meer online only series zijn gaan bekijken”, zegt hij. “Dat zijn series die bv. Canvas op VRT NU plaatst omdat ze bij het dna van de zender passen, maar zonder dat deze op tv te zien zijn. Babylon Berlin is daar een mooi voorbeeld van. Daarnaast werd ook het archief populairder. Mensen begonnen programma’s van een tijdje geleden te bekijken. Wanneer wij die ‘packagen’ kunnen we daar nog meer mee doen.”

Het geeft meteen de richting aan van hoe VRT NU de komende tijd zal evolueren. Naast de focus op extra content en meer archief werkt het team van Jonas Boets ook aan wat hij het ‘Openbare Omroep Algoritme’ noemt. “Streamingdiensten als Netflix proberen met hun algoritme kijkers meer van hetzelfde te tonen om hen meer te laten kijken. Als openbare omroep hebben we als taak om het kijkgedrag van de Vlaming te verbreden, van hem nieuwe zaken te laten ontdekken. Met ons algoritme willen we daaraan tegemoetkomen, al moet de aangeboden content natuurlijk relevant blijven.”

En zo blijft de VRT zijn streamingdienst verder ontwikkelen. Uitermate belangrijk want het wordt steeds meer een essentieel onderdeel van de strategie om de opdracht – alle Vlamingen bereiken – te kunnen vervullen. “Voorlopig staat het lineair kijken nog zeer sterk, maar we bereiden ons maar beter goed voor op het moment dat dat niet meer het geval zou zijn”, besluit Jonas Boets.

Adverteren op VRT NU?

Word partner en ontdek de kracht van VRT-tv