Veerle Van Cauwenbergh
Veerle Van Cauwenbergh
08/04/2021
Naar aanleiding van de nieuwe uitgave van ons magazine Intune legden wij 5 vakmensen prangende hamvragen voor 2021 voor. Deze week vertelt Elke Dens, Marketing Directeur en rasecht ambassadeur van Toerisme Vlaanderen over hoe ze van de toeristische overheidsinstelling een futureproof marketingorganisatie maakt in deze moeilijke tijden voor de sector.

Hoe zie je de rol van marketing evolueren?

“Ik ben heel optimistisch over de evolutie van marketing. Bedrijfsleiders luisteren steeds meer naar de buitenwereld en zijn zich meer bewust van wat echt leeft in de samenleving. Vandaag worden merken en bedrijven beoordeeld door de consument, zij maken (of kraken) je merk. Marketeers zijn cruciaal in een bedrijfswerking omdat ze de buitenwereld binnenbrengen in een organisatie, zij leggen relevante waarden op de directietafel. Als het hele bedrijf zich vervolgens achter die waarden schaart, kan je echt het verschil maken voor je klant én de samenleving. Marketing is meer dan ooit een strategische topfunctie. De tijd dat de afdeling een dienst was die enkel consumptiegedrag moest stimuleren, ligt gelukkig ver achter ons. Een marketeer anno 2021 denkt holistisch. Hij of zij laat zich nooit opsluiten in een silo. Hij bouwt dagelijks aan de bestaansreden van zijn organisatie en vertaalt die naar concrete waarden voor zijn klant en de samenleving.”

Hoe kwam jouw organisatie de crisis door?

“De crisis heeft het toerisme hard getroffen. Op bijzonder korte termijn moesten veel organisaties zich van hun meest wendbare kant tonen. Grenzen gingen open, sloten terug, reizen werd afgeraden, konden terug doorgaan maar onder vernieuwde voorwaarden enzoverder. Een ‘gewone’ marketingplanning zet je uit over een periode van 1 tot 5 jaar. Plots moesten we allemaal op scenarioplanning overschakelen. Enkel door in te zetten op creativiteit en mentale ruimte te maken om nieuwe oplossingen te vinden, hou je je merk relevant. Gelukkig lag er voor ons al een plan klaar voor toekomstig toerisme: dit project heet ‘Reizen naar Morgen’. Het beschrijft een fundamenteel nieuwe kijk op toerisme en wapent Vlaanderen zo goed mogelijk voor toekomstige crisissen. Vandaag dealen we met COVID19, morgen misschien met een economische recessie of een klimaatramp. ‘Reizen naar Morgen’ verandert de ‘purpose’ van toerisme: van een doel op zich tot een middel om ons beter te maken. Dit betekent ook dat de kracht van toerisme voor elke plaats anders zal zijn en er geen ‘standaard’ toerisme meer zal zijn. Mensen die hier wonen bepalen zelf in welke mate zij toeristen verwelkomen. Van die nieuwe benadering wordt uiteindelijk ook de toerist zelf beter.”

Welke evolutie in je vakgebied omarm je?

“Ik probeer elke evolutie die onze sector beter maakt te omarmen. Al heb ik wel geleerd om evoluties in hun juiste proportie te zien. Ik kan heel erg enthousiast worden van bepaalde data en nog meer van nieuwe technologie, maar zal het altijd in perspectief zetten. Het zijn instrumenten en middelen die ons, onze klanten en onze samenleving vooruit helpen. Maar uiteindelijk blijft marketing toch vooral een humane wetenschap.”

Benieuwd naar de kijk van de andere gamechangers?

Wil je weten hoe Creative Belgium voortrekster Isabel Van den Broeck, media-expert Diederick Dekeyzer, marketingauteur Steven Van Belleghem en kersvers MOTY Sophie Pollet naar de toekomst kijken? Of wil je meer lezen over waarom audiomarketing the next big thing is en het digitaal transformatietraject van de VRT?

Download dan de nieuwste editie van ons InTune-magazine