“De crisis heeft het toerisme hard getroffen. Op bijzonder korte termijn moesten veel organisaties zich van hun meest wendbare kant tonen. Grenzen gingen open, sloten terug, reizen werd afgeraden, konden terug doorgaan maar onder vernieuwde voorwaarden enzoverder. Een ‘gewone’ marketingplanning zet je uit over een periode van 1 tot 5 jaar. Plots moesten we allemaal op scenarioplanning overschakelen. Enkel door in te zetten op creativiteit en mentale ruimte te maken om nieuwe oplossingen te vinden, hou je je merk relevant. Gelukkig lag er voor ons al een plan klaar voor toekomstig toerisme: dit project heet ‘Reizen naar Morgen’. Het beschrijft een fundamenteel nieuwe kijk op toerisme en wapent Vlaanderen zo goed mogelijk voor toekomstige crisissen. Vandaag dealen we met COVID19, morgen misschien met een economische recessie of een klimaatramp. ‘Reizen naar Morgen’ verandert de ‘purpose’ van toerisme: van een doel op zich tot een middel om ons beter te maken. Dit betekent ook dat de kracht van toerisme voor elke plaats anders zal zijn en er geen ‘standaard’ toerisme meer zal zijn. Mensen die hier wonen bepalen zelf in welke mate zij toeristen verwelkomen. Van die nieuwe benadering wordt uiteindelijk ook de toerist zelf beter.”