Silke  Deliens
Silke Deliens
Marketing Executive
29/01/2019
Best in class: september – december 2018

Met onze vernieuwde DIVA-studie testten we 73 radiospots die op VRT-radiozenders liepen in de periode van september tot en met december 2018. Marktonderzoeksbureau InSites Consulting houdt daarvoor om de twee weken een online enquête bij drie groepen van 200 respondenten tussen 18 en 64 jaar. Zo krijgen adverteerders een duidelijk beeld op de herkenning van hun merk en de waardering van de specifieke spot.

We maakten een ranking bij elk van deze parameters:

  • Sonic Recall - “Herken je het fragment van 2 seconden?”
  • Sonic attribution - “Kan je het fragment correct toewijzen aan het merk?”
  • Execution Likeability - “Hoe vind je de uitvoering van de spot?” (score op 10)
  • Content Likeability - “In welke mate spreekt de boodschap aan?” (score op 10)
  • Fanship - “In welke mate ben je fan of liefhebber van het merk na deze spot gehoord te hebben?” (score op 10)
  • Creatieve evaluatie - “Vind je de spot origineel, vindingrijk, creatief?”

En de winnaars van het najaar van 2018 zijn…

  • Orange is best in class wat betreft sonic recall met 87%.
  • Op het vlak van sonic attribution is Gamma de absolute topper met 71%.
  • Gamma wint ook op het vlak van execution likeability, met een score van 70%.
  • Wat betreft content likeability is Devos Lemmens nummer één met 64%.
  • Bebat haalt het op het vlak van fanship, met 57%.
  • Devos Lemmens staat ook aan het hoofd van de creatieve evaluatie, met 53%.

Ontdek en beluister de top 3 ranking van elke parameter.

Wil je ook graag jouw merk of campagne laten testen?

Contacteer ons…

  • audioteam om je radiospots te laten testen.
  • videoteam om je Boodschappen van Algemeen Nut en je billboards op tv te laten testen.