Silke  Deliens
Silke Deliens
Marketing Executive
15/05/2020
Merken die via radio blijven communiceren, komen sterker uit de crisis. Ze stellen luisteraars gerust met informatie, inspiratie en kortingen. En dat wordt geapprecieerd, zo blijkt uit deze 5 DIVA-tests.

Dat radio niet alleen een tactisch medium is maar ook ruimte biedt voor emotionele en betekenisvolle connecties, bewijzen deze 5 adverteerders. Zij stemden hun campagnes af aan het nieuwe normaal. We delen graag de resultaten:

1. Makro : 30% meer potentiële bezoekers

“Wij hebben de nodige hygiënische maatregelen genomen zodat je veilig kan winkelen, bovendien stellen we alles in het werk om je een zo ruim mogelijk aanbod te garanderen.” Met deze duidelijke boodschap stelt Makro de luisteraars gerust: na het horen van de spot overweegt 39% een bezoek, dat is een stijging van 30% in vergelijking met een vorige Makro-radiocampagne. We zien ook sterke uplifts in interaction (+30%) en fanship (+39%).

2. Mooimakers: 61% overweegt actie

“Laat nergens je afval achter, want onze tijd buiten is vandaag schaars.” De spot gaat de strijd aan tegen zwerfvuil en sluikstorten in Vlaanderen en spreekt 61% (+22%) van de ondervraagden aan. Er is een uplift van 36% in consideration, 61% overweegt actie te ondernemen.

3. Colruyt: 19% meer potentiële kopers

Colruyt steunt met de verkoop van seizoensgroenten de boerenbond, zorgt ervoor dat de voedselbanken voorzien worden en levert de boodschappen van de ziekenhuizen aan de deur. Na het horen van de spot overweegt 56% (+19%) aankopen bij deze supermarkt, voelt 66% (+18%) zich aangesproken en zou 54% (+12%) het merk aanbevelen aan vrienden, kennissen of collega’s.

4. Delhaize: 50% haalt inspiratie uit recepten online

“Elke dag samen koken en eten doet goed en geeft verse moed”. De radiospot leidt niet alleen tot 21% meer interactie dan voor de crisis, intussen geeft ook 39% aan dat ze na het horen van de spot gebruik zullen maken van de recepten op delhaize.be, terwijl 11% aangeeft dat ze deze al voor de crisis raadpleegden. 

5. Safeshops.be: 3 op 5 zal lokaal kopen

De Belgische e-commerce sectorvereniging verzamelt tijdens de lockdown lokale handelaars, webshops en horeca op wearelocal.be. Elke zondag is er een korting, attentie of bedankje, zolang de crisis duurt. Safeshops.be werd nog niet eerder getest via DIVA, vergelijken met de periode voor corona kan dus niet. Uit deze test blijkt dat 56% zich aangesproken voelt, 3 op 5 (63%) zal lokaal kopen op wearelocal.be.

Adverteren op radio?

In juli en augustus lopen onze zomerpromoties, profiteer ervan tijdens deze staycation-zomer! Contacteer onze matchmakers voor meer info.

Ook je spots laten testen via DIVA?

Contacteer Dirk Soetens, onze Research Manager.