Anny Wuyts
Anny Wuyts
General Manager
25/02/2021
Op 25 februari presenteerden Ella Leyers en Marie-France Vodikulwakidi op ‘SONIQ – The Audio Celebration’ van VIA de winnaars van de SONIQ Awards 2021. De jury: voorzitter Paul Wauters (auteur, creatief directeur), Kim Beyns (Ngroup), Coppelia de Crane d’Heysselaer (Happiness), Thierry Mars (Egta), Zaki Lahbib (UBA), Christine Jean (AG Insurance), Hakim Zemni (Insites France) en Raf Debraekeleer (Radio Air Force). LDV United en Devos Lemmens waren de prijsbeesten van de show met elk 2 awards.

Best Use of Radio: Gold voor Devos Lemmens, Bronze voor EG en Smartphoto

De jury ging op zoek naar succescases die radio hebben gebruikt als essentieel onderdeel van de communicatiestrategie van een adverteerder. De Gold Award was weggelegd voor Devos Lemmens, ingediend door LDV United.

Audio Innovation: MIVB/STIB

'Nothing moves people like sound': MIVB/STIB, met de campagne ‘Voices of Brussels’ ingediend door mortierbrigade, werd bekroond voor haar vernieuwing op het vlak van het gebruik van nieuwe dragers en creatief audiogebruik in het brede domein van audio. Het idee om als vervoersmaatschappij positieve boodschappen te brengen, heeft de jury gecharmeerd. Een mooi voorbeeld van innovatie in tijden waarin communicatie via de eigen media moeilijker wordt.

Sonic Branding: Devos Lemmens

Devos Lemmens was het prijsbeest van de show. Naast hun gold award voor ‘Best Use of Radio’ gingen ze ook aan de haal met de award voor ‘Sonic Branding’. Deze award legt de focus op het gebruik van geluid om een merk te definiëren of om de kernwaarden van het merk te communiceren. De radioreclames van Devos Lemmens, sinds 2000 met de stemmen van Ben Segers en Greg Timmermans, en de slagzinnen ‘Seg Devos, Ja Lemmens’, ‘Aan Tafel’ en ‘Dat is ‘m’ zijn goed ingeburgerd in de maatschappij.

Dorien Loridan, Marketing Manager Devos Lemmens bij GD Foods: “Radio is voor ons een goed medium omdat we een heel sterke auditieve branding hebben door het merk vooraan de reclamespots te plaatsen. Op die manier staan we heel dicht bij de consument en onze humor is fijn om naar te luisteren en zorgt voor een hoge likeability.”

Juryvoorzitter Paul Wauters: “Devos Lemmens bevat alle elementen die een goede sonic branding moet hebben: de herkenbare muziek, de tone of voice, de 2 personages die altijd terugkomen, hun vaste vocabulaire zorgen voor herkenning. Het is niet nieuw en het blijft werken, ze doen er steeds andere dingen mee. Het is ook een mooi voorbeeld voor de andere deelnemers en voor de komende SONIQ Awards in de volgende jaren: sonic gaat immers verder dan louter een logo.”

Meer weten over wat de experten te zeggen hadden?

Naast de awards kwamen ook een aantal experten aan bod. Ontdek hun tips.