Jean-Philippe Bovsovers
Jean-Philippe Bovsovers
Chief Technology Officer
19/12/2022
De groeiende ongerustheid over de kwaliteit van digitaal adverteren legde de noodzaak aan een digitale marktstandaard bloot. Sinds 2019 kunnen kwaliteitsvolle Belgische websites het label ‘Digital Ad Trust Belgium’ (DAT) aanvragen. Vandaag gaan initiatiefnemers UBA (Unie van Belgische Adverteerders) en WE MEDIA (Federatie van Belgische uitgevers) nog een stapje verder en betrekken ze de markt bij het verder optimaliseren van de standaard.

DAT-gelabelde websites zijn media die op een verantwoorde manier omgaan met consument en reclame. Deze websites garanderen brandsafety, een optimale gebruikservaring, transparante gegevensbescherming, een kwalitatieve viewability en plegen geen advertentiefraude.

Om adverteerders nog meer inzicht te geven in de criteria achter DAT én de mogelijkheden die ze zelf hebben om media te laten auditen, wordt nu ook de Media Trust Guide gelanceerd. Dankzij een eenvoudig stappenplan kunnen adverteerders op deze manier bijdragen aan de verdere uitbouw van een kwaliteitsvolle, digitale advertentiemarkt.

“Deze nieuwe publicatie draagt bij aan de noodzakelijke opleiding van de markt en aan het vermogen van DAT om zich op lange termijn als standaard te vestigen.”, stelt José Fernandez, Chief Customer Experience, Marketing & Digital Officer bij D’Ieteren erover.

Ook Aurore Devos, Senior Manager Digital Marketing & Media Coordination BENELUX bij The Walt Disney Company, ziet alleen maar voordelen in deze evolutie. “Ik heb het gevoel dat iedereen denkt het digitale vak onder de knie te hebben, maar dat is verre van het geval. Deze gids helpt bij een beter begrip van de uitdagingen rond betrouwbaarheid en de technische elementen die ertoe bijdragen.”

Hoe werkt het?

Dankzij deze drie eenvoudige stappen kan je je steentje bijdragen aan de verdere uitbouw van een veilige Belgische digitale advertentiemarkt.
 

  1. Bepaal welke websites je geaudit wilt zien
    Stuur je aanvraag naar info@digitaladtrust.be. De niet-geauditeerde sites ontvangen dan alle informatie tot aanvraag van het DAT-label.
     
  2. Laat je mediapartners weten dat je aanwezig wil zijn op DAT-websites
    Geef prioriteit aan gecontroleerde media partners en moedig uitgevers van websites aan het label aan te vragen.
     
  3. Activeer gecertificeerde websites in je digitale media mix
    Integreer de door DAT gecontroleerde media in je mediaplannings- en aankoopprocessen.

 

Wil jij ook bijdragen aan de uitbouw van de Belgische digitale marktstandaard?

Download dan de Media Trust Guide.