Header image
Terug naar Cases

Case Argenta

Sterke campagne bezorgt Argenta goudmijn aan beleggingsplannen

Aangezien de ultralage rente op het spaarboekje nog amper iets opbrengt, voor zowel banken als voor de consumenten besliste Argenta om van koers te wijzigen door zich te profileren als beleggingsbank. Met het creatief concept "Ik spaar niet, ik beleg." werden alle doelstellingen ruimschoots behaald en leverde de campagne hen een gouden Effie op.

Sector
Banking
Thema
ROI
Periode
2020-2021
Case delen
Download
header image

Aanpak

Argenta draaide de oude perceptie om: niet sparen, maar beleggen is de slimste aanpak. Ze gebruikten hiervoor het creatieve concept: "Ik spaar niet, ik beleg" en speelden in op het bizareness-effect door mensen aan het woord te laten die bewust niet voor iets sparen. Via een geïntegreerde See-Think-Do-aanpak leiden ze geïnteresseerden door de funnel:

SEE - doel: sociale norm beïnvloeden (emotionele focus) via brede media. In deze fase willen we een nieuwe sociale norm installeren. Daarvoor heb je brede media en herhaling nodig, ook om je eigen klanten genoeg te bereiken.

Think - doel: geïnteresseerde prospects overtuigen (rationele focus) via gesegmenteerde media In deze fase stellen we gerust. De focus ligt op eenvoud, stabiliteit en een laag startbedrag.

Do - doel: leads converteren via activerende performance media. In deze fase willen we actie. We combineren een simulatietool met de optie om kantoorhouders te contacteren om een beleggingsplan af te sluiten.

 

Mediaplan

Radio, OOH & Social

Bij LDV United zijn we overtuigd van de kracht van radio. Radio is al jaren het belangrijkste touchpoint in de mediastrategie van Argenta. Niet alleen om awareness te genereren, maar ook – in combinatie met OOH en social – om te activeren. Radio heeft bovendien de kracht om de aandacht van ons onderbewustzijn te trekken omdat we het medium vaak onbewust, op de achtergrond, consumeren.
Lorien Verachtert
Strategic Planner LDV United

Facts & Figures

Businessdoelstelling 1 - De kaap van het miljard overschrijden
Ze halen € 1,5 miljard op, goed voor een stijging van 66% en fors boven de vooropgestelde KPI.

Businessdoelstelling 2 - nieuwe beleggingsplannen +30% in 2021
Ook deze KPI halen ze ruimschoots: met 50,1% meer nieuwe beleggingsplannen.

Gedragsdoelstelling - Simulaties rond beleggen +40% in 2021
Uiteindelijk halen ze 59,1% meer simulaties.

Perceptiedoelstelling - Overweging 'beleggen' bij klanten van 53% naar 71%
Er was een sterke stijging in beleggen overwegen bij Argenta nodig. De KPI voor 'Beleggen' lag op 71%, maar kwam uit op een heel sterke 80%. En 'Sparen' mocht niet dalen (KPI: stabiel op 89%), wat het met 90% ook niet deed.

Media

Contact

Heb je interesse om te adverteren op de VRT-merken? Of heb je gewoon een vraag? Aarzel dan niet en stuur een mailtje, bel ons of vul dit formulier in.

}
Verplicht