Veerle Van Cauwenbergh
Veerle Van Cauwenbergh
02/07/2019
De commerciële kracht van een goede, regionale radiocampagne valt niet te onderschatten, dat onderkennen de meeste marketeers ondertussen wel. Maar wat maakt een regionale radiocampagne tot een goede radiocampagne? Dat vroegen we aan drie ervaringsdeskundigen: Fredo Gevaert (Temple of Tune), Bart Picard (Spotlight) en Koen Brandt (Het Geluidshuis). Hun input bundelden we in 9 tips.

Tip 1: Maak de best mogelijke spot

Op het budget van creatie wil men tegenwoordig wel eens beknibbelen, met als resultaat dat er tegenwoordig heel veel eenheidsworst wordt gemaakt en dat jouw spot een van de twintig anderen wordt. Met een klein beetje creatieve moeite is het redelijk gemakkelijk om er tussenuit te springen. Voldoende herhaling op de radio is heel belangrijk. Dat mag echter niet ten koste gaan van de kwaliteit van de radiospot. Alles staat of valt immers met een degelijke spot. En toch hoef je niet altijd voor de duurste oplossing te gaan.

Tip 2: Zorg dat de boodschap eruit springt

Supercreatieve teksten zijn heel leuk, het zijn bijna mini-hoorspelen, maar zorg er wel voor dat de boodschap duidelijk blijft. Hou er ook rekening mee dat je voor langdurige campagnes je spot regelmatig aanpast. Er is niets zo saai dan dag in dag uit dezelfde spot te horen, zelfs als ze creatief is. Want de meest creatieve radiospots hebben vaak ook de kortste houdbaarheidsfactor.

Tip 3: Zeg wat je onderscheidt van de concurrentie

Waarschijnlijk zijn er in jouw streek verschillende merken of winkels die hetzelfde product verkopen. Vergeet dus vooral niet te vertellen wat jou anders maakt dan je concurrenten. Heel veel kwaliteiten die in spots opgesomd worden, gelden evengoed voor andere bedrijven. Zet vooral de grote en kleine verschillen in de verf. Daarom hou je het ook best bij één duidelijke boodschap.

Tip 4: Overlaad je spot niet

Laat ruimte in je spot. De combi te veel tekst en te weinig tijd is een steeds terugkerend pijnpunt. Probeer niet te veel info in je spot te proppen, daardoor gaat die te ‘zwaar’ geladen worden en verdwijnt hij in de massa. Een website is een veel betere manier om je potentiële klant uitgebreid te laten kennismaken met je product of dienst. Verleid de luisteraar om meer info in te winnen via je site of Facebook. Ontdek hier hoe je het best mensen naar je site lokt.

Tip 5: Wees fier op je lokale verankering

Je mag gerust een beetje de chauvinist uithangen in je spot. Dat wil niet zeggen dat het per se plat moet zijn of er dialect in moet voorkomen. Maar een afsluiter als: ‘In Gent sinds 1870’ of ‘Wij begrijpen de noden van de regio’ … dat is tof. Wat verbindt jouw merk, winkel of product en al die mensen uit Tongeren die je spot horen? Dat is een belangrijke vraag en het antwoord helpt alweer om je te onderscheiden.

Tip 6: Weg met clichés

Vermijd clichés. Ook telefoonnummers (tenzij speciale 0800-nummers) worden meestal slecht verteerd, net zoals meldingen van ‘hapjes en drankjes’ of nog erger: ‘Voor alle…voor groot of klein moet u bij…zijn.’

Tip 7: Pas je aan aan je medium

Bij het maken van radiospots voor bijvoorbeeld Spotify is het heel dankbaar om daar creatief mee aan de slag te gaan. Je kunt in je spotje praten over playlists of over streaming of over muziek in het algemeen.”

Tip 8: Gebruik sonic branding

Ga je vaker adverteren op de radio, vergeet dan vooral je sonic branding niet. Mensen weten op termijn al dat het over je zaak gaat van zodra ze een kenmerkend geluid of een al dan niet gezongen logo horen. Ook een rode draad qua scenario-opbouw en het gebruik van dezelfde stemmen werkt het gevoel van herkenning in de hand.

Tip 9: Adverteer naar je budget

Je budget bepaalt wat voor soort reclame je kan voeren. Naamsbekendheid creëer je niet met een campagne van twee weken. Wat je wel kan doen met een beperkt budget is een korte, krachtige campagne met een duidelijke call-to-action uitwerken.

Een extra tip: bestel je spot op tijd. Goede ideeën komen niet op commando.