Veerle Van Cauwenbergh
Veerle Van Cauwenbergh
17/03/2023
De radiocampagnes van Carglass slagen er al jaren in elke keer uitmuntend te scoren. Media Strategy Expert van Carglass Kris Grevendonk deelt graag enkele elementen uit hun succesformule.

1. Uniek concept

“Onze spots zijn al jaren op eenzelfde manier opgebouwd: we starten met onze jingle, situeren het probleem en bieden de oplossing. Eenvoudig, maar dat de aanpak werkt merken we in onderzoeks- en activatiecijfers. Al jaren scoren we hoog op zowel recall als attributie.”

2. Link met het medium

“Radio laat ons toe onze doelgroep bijzonder gericht te bereiken. De kans dat ze onze spot horen met zicht op een sterretje in de voorruit, is groot. Die directe link is natuurlijk goud waard. Een andere belangrijke troef is het hoge weekbereik. Momenteel hebben we een ruitenwisseractie on air: voor dit soort campagnes is het essentieel dat we snel frequentie kunnen opbouwen. Radio werkt op call to action, tegelijkertijd op naamsbekendheid en staat al een paar decennia centraal in ons mediaplan. Tot 2008 was het zelfs ons enige medium. Je kan dus gerust stellen dat radio ons merk echt op de kaart heeft gezet.”

3. Authenticiteit

“Dat we onze spots laten inspreken door eigen medewerkers wordt niet altijd geloofd, maar het is echt wel zo. Dat zijn op zich zeker niet de meest perfecte radiostemmen, maar onze spots zijn wel 100% authentiek. Dat deze aanpak meer dan gesmaakt wordt, bewijzen de hoge likeability-scores: zowel op boodschap als op uitvoering van de creaties, leggen we daar na elke golf scores neer die ver boven de benchmark liggen.”

4. Sonic branding

“Onze jingle is enorm belangrijk, misschien wel het meest essentiële element van onze succesformule. Wij zetten al lang in op sonic branding. In 2005 hebben we onze jingle willen vernieuwen. Die aanpassing werd ons onmiddellijk zwaar aangerekend: na de campagne zagen we zowaar een negatieve impact op top of mind awareness! Toen hebben we onze les wel geleerd, sindsdien werken we weer gewoon met onze oude, vertrouwde formule. De jingle is ondertussen wel wat opgefrist. Sinds een paar jaar loopt hij iets sneller: 3 seconden in plaats van 5. Maar dat is dan ook het enige waar we aan geraakt hebben, gelukkig heeft de radioluisteraar ons daar niet op afgerekend (lacht).”

Ook scoren op radio?

Contacteer ons voor meer info rond adverteren op VRT-radio