Stefan Delaeter
Stefan Delaeter
Market Intelligence Manager
23/09/2022
Het effect van de economische crisis op merkentrouw bij de consument zorgt ervoor dat de merkentrouw daalt. We staan dus voor een minder loyale maar bewustere consument. In dit artikel vind je 3 tips over hoe je als marketeer best met deze evoluties omgaat.

DMA (Data & Marketing Association) onderzocht het effect van de economische crisis op merkentrouw (bij de UK-consument). De nieuwe studie ‘How To Win Trust and Loyalty’ bevestigt dat de merkentrouw daalde in 2022 (met 41% tov 2021) en dat kortingen bepalender worden in de merkkeuze (51% stelt zich erdoor te laten leiden).

Tip 1: Een sterk merk heeft een mening

Sterke merken zijn, zeker in moeilijke tijden, bakens van vertrouwen. Dat gaat op voor mediamerken - kijk maar het grote Europese onderzoek van EBU dat het vertrouwen in openbare zenders bevestigde - maar dat geldt zeker ook voor consumentenmerken. Ook als er minder te besteden valt, willen we merken waar we ons mee kunnen identificeren. Als media- én consumentenmerk wordt het meer dan ooit belangrijk om maatschappelijke relevantie te creëren. De VRT trekt al langer de kaart van de relevantie en maatschappelijke betrokkenheid. Zet hier als merk dus volop op in, zeker in onzekere tijden.

Tip 2: Een sterk merk staat er in goede én slechte tijden.

Help je klanten door deze moeilijke periode, blijf communiceren en pas je boodschap aan. Merken die blijven informeren komen sterker uit de crisis, dat merkten we recent nog toen we tijdens de coronagolven aangepaste boodschappen van lokale adverteerders testten. Op eenzelfde manier kan je je nu als merk nuttig maken met financieel relevante storytelling (en waarom niet, in te zetten op kortingen als je je klant daarmee helpt).

Tip 3: Een sterk merk rekent op radio.

Het thema van de World Radio Day 2022 is niet toevallig ‘Radio and Trust’. Adverteerders weten al langer dat radio een partner is waarop ze kunnen rekenen voor het opbouwen van merkbekendheid en het realiseren van ROI. Ook when times get rough. Radio is een tactisch medium dat voor traffic zorgt en snel ROI oplevert. Er zijn dus, gelukkig, nog investeringen die opbrengen. Dat radio ook kan ingezet worden om te werken op merkentrouw, kon je lezen in onze paper ‘De kracht van radio als brandbuilder’. Publicatie gemist? Lees hem hier gratis.

Interesse in adverteren op de VRT-radiomerken?

Contacteer ons voor meer info.