Bart  De Wit
Bart De Wit
Account Manager
17/03/2023
Verfketen Colora is al jaren één van de meest efficiënte radio-adverteerders van Vlaanderen. Marketing Manager Karen Ongena en Media Consultant Nadine Van Rensbergen lichten de bouwstenen van dat succes toe.

Sterke positionering

“We focussen al jaren op dezelfde boodschap”, vertelt Marketing Manager Karen Ongena. “Persoonlijk advies, kwaliteit en betrouwbaarheid zijn voor ons cruciaal. Door te kapitaliseren op deze waarden, blijven we dicht bij ons DNA. We hebben een sterke basis uitgebouwd op radio waarop we trouw verder bouwen, die aanpak geeft maturiteit en rust aan ons merk. Uiteraard blijft creativiteit belangrijk maar we zullen nooit challengen ten koste van onze basis.”

Ook voor Nadine Van Rensbergen is deze focus belangrijk. “De spotjes van colora zijn inderdaad heel herkenbaar, er is geen verwarring mogelijk over het merk. Dat wil niet zeggen dat ze niet meer evolueren. Zo hebben we tijdens de coronacrisis de focus uitgebreid naar ‘faciliteren’: er werd telefonisch advies gegeven en de producten werden aan huis geleverd. Dankzij de DIVA-impactmeting kunnen we de vinger nauw aan de pols houden. Uit onderzoek in diezelfde periode bleek bijvoorbeeld dat het lokale aspect heel belangrijk was. Dat we een Belgisch bedrijf zijn, hebben we toen extra in de verf gezet.”

Radio als trouwe partner

“Al sinds de start in 2008 is Colora gelinkt aan radio”, weet Karen. “Hoewel we een typisch visueel merk zijn – alles draait bij ons om kleur en interieur – is dit medium voor ons toch de perfecte partner om onze boodschap snel en breed te verspreiden. Radio is bovendien een ideale driver om traffic te genereren. Daarom hebben we de intensiteit van de campagnes doorheen de jaren ook opgevoerd: momenteel zitten we aan 6 golven per jaar. Na elke wave merken we een significante stijging in conversie en omzet.”

Dat de samenwerking zijn vruchten afwerpt, kan ook Nadine bevestigen. “Al jaren leggen de radiocampagnes van colora sterke resultaatscijfers voor. De belangrijkste troeven van het medium zijn het ruime bereik in combinatie met een hoge repetitie door de keuze voor sponsoring formules en als resultaat bijzonder snelle activatie.”

Uitgekiende sonic branding

Colora is één van de eerste Vlaamse adverteerders die ingezet hebben op de kracht van sonic branding. “Onze jingle is inderdaad al jaren een essentieel onderdeel van onze campagnes”, vertelt Karen. “Ook Gene Bervoets is al sinds het prille begin onze vaste voice-over. Het zijn die vaste waarden die mee zorgen voor instant herkenbaarheid.”

Ook uit onderzoek blijkt sonic branding een bepalende factor. “De DIVA-impactmeting is een goede barometer om resultaten op te volgen én creatie te optimaliseren”, besluit Nadine. “In de meest recente meting gaven maar liefst 9 op de 10 Vlamingen aan Colora te kennen. Daar zijn de auditieve elementen zeker niet vreemd aan. De opbouw van onze merkbekendheid over de jaren heen is echt indrukwekkend. We zijn zeker niet van plan om snel van koers te wijzigen: never change a winning team!”

Ook adverteren op VRT-radio?

Contacteer ons voor meer info