Het Vlaamse radiolandschap doorgelicht

Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) onderzoekt het bereik van radio in België, in het algemeen en in detail per zender. Voor het berekenen van de kracht en het bereik van radioplannen voegt het CIM de laatste 3 onderzoeksgolven bij elkaar. De luistercijfers hieronder zijn gebaseerd op zo’n gecumuleerd resultaat, meer bepaald voor de periode van januari tot december 2022.

Bekijk de luistercijfers voor jouw doelgroep

Wekelijks luistert ...
 

  • 89,2% van de Vlamingen naar de radio.
  • 65,2% van de Vlamingen naar één of meer VRT-radio’s. 


Doelgroep 12-24-jarigen:
 

  • 85,1% luisteren wekelijks naar de radio, 59,2% luistert wekelijks naar één of meer VRT-radio’s.
  • 56,7% luisteren dagelijks naar de radio, 32,0% luistert dagelijks naar één of meer VRT-radio’s.


Bron: CIM RAM, Noorden, Mediaplanningsperiode januari - december 2022, ma-zo, 6-22u.


Hieronder vind je voor alle radiomerken in België het weekbereikmarktaandeel en de luisterdichtheid op verschillende doelgroepen. 

Weekbereik

Marktaandeel

Luisterdichtheid (of Rating of bereik van een gemiddeld reclameblok ma-zo, 6-22u)

*Bij elke publicatie van onderzoeksresultaten stelt het CIM ook een uitgebreid verslag ter beschikking met nuttige informatie over de rekrutering van de respondenten, het veldwerk, de controles en de verwerking van de gegevens. Dit ruim 100 bladzijden tellend dossier kan je raadplegen op de site van het CIM.