Jordan Bowring
Jordan Bowring
Marketing Executive
26/05/2023
De voorbije maanden zijn een aantal sterke VRT-programma’s de revue gepasseerd. Ons marketingteam stelde een top 3-lijstje samen van programma’s waarvan hun impact op de samenleving in Vlaanderen (en België) verder reikt dan enkel hun sterke kijkcijfers. Ontdek de top 3.

1) Het Verhaal van Vlaanderen

Block image

Wie zich afvraagt waarom de files bij musea langer zijn dan tijdens ochtendspits of waarom er in de lessen geschiedenis weer aandachtig wordt geluisterd, één antwoord: Het Verhaal van Vlaanderen met in de hoofdrol Tom Waes.

De reeks heeft naast haar verbluffende kijkcijfers (1,270 miljoen kijkers gemiddeld) ook een grote impact gehad op het aantal verkochte museumpassen en in het onderwijs. Zo werden er in januari 2023 maar liefst 42.000 museumpassen meer verkocht dan dezelfde periode vorig jaar en wordt de reeks gebruikt bij de lessen geschiedenis; de hele reeks staat ter beschikking voor het onderwijs met bestaande audiovisuele collecties én extra filmpjes op maat van de klas.

2) 1985

Block image

De fictiereeks is gebaseerd op waargebeurde feiten en speelt zich af in de woelige jaren 80, toen de 'Bende van Nijvel' volop terreur zaaide. 1985 is gemaakt i.s.m. RTBF en kon maar liefst 1,181 miljoen kijkers gemiddeld lokken.

De fictiereeks is nogmaals het bewijs dat Belgische samenwerkingen en producties kunnen opboksen tegen de grote internationale streamingdiensten (Netflix, Amazon, Apple tv, …). De reeks is intussen door 8 landen aangekocht en zal binnenkort ook kunnen schitteren in Australië, Israël, Frankrijk, Portugal, Spanje, Ierland, Tsjechië en Slowakije. 

3) Restaurant Misverstand

Block image

Voor het 2de seizoen op rij opende Dieter Coppens de deuren van Restaurant Misverstand samen met sterrenchef Seppe Nobels. Het restaurant wordt uitgebaat door personeel met de diagnose van jongdementie.

Vaak worden mensen met die ziekte verplicht om te stoppen met werken, wat voor een deuk zorgt in hun vertrouwen. De tv-reeks heeft jongdementie op de kaart gezet en aangetoond dat mensen die lijden aan deze ongeneselijke ziekte wél nog bekwaam zijn om te werken.  In totaal kon de reeks gemiddeld 885.0000 Vlamingen laten kennismaken met deze ongeneeslijke ziekte.

Bronvermelding: CIM TAM, Noord 4+, incl. guests, incl. online Live +7.

Wil je jouw merk ook ophangen aan de sterke content van VRT 1 en Canvas?

Contacteer ons vrijblijvend. We helpen je graag verder.