Veerle Hellemans
Veerle Hellemans
Head of Market Intelligence
22/05/2023
Audiostreaming wordt steeds populairder In Vlaanderen. Wil je weten waarom online audio, live radiostreaming, on demand music streaming en podcasts een onmisbaar deel zijn geworden in je mediaplan en welke zenders de beste cijfers voorleggen? Lees dan vooral verder. 

1 op 3 Vlamingen gebruikt online audio

95% van de Vlamingen heeft een smartphone, 15% heeft een smartspeaker. Het voorbije jaar gaf 33% van de Vlamingen aan online te luisteren naar muziek, radio of podcasts. Elke dag worden 775.000 radiostreamingsessies opgestart in ons land, 80% daarvan in Vlaanderen. Dat zijn cijfers die er staan en die jaar na jaar aangroeien.  

Bronnen: Imec Digimeter, 2022, Flemish people 18+, CIM Establishment Survey 2022, North 12+ en CIM RSM  

Live en on-demand audio vervullen complementaire rollen

Live radio, online audio en podcasts zijn drie complementaire kanalen die inspelen op verschillende luisterbehoeften. Live radio vult vooral de drang naar connectie in. Terwijl on demand music streaming meer draait rond mood management. We luisteren naar podcasts als we nieuwe dingen willen ontdekken of meer te weten willen komen over bepaalde onderwerpen die ons interesseren.  

Bron: Generation Audio, Radiocentre/Differentology 2022 

60% van de dagelijkse audiostreaming komt van VRT-merken

VRT neemt al enkele jaren het voortouw in de markt van online audiobeleving en biedt naast live radiostreaming ook een sterk podcastaanbod. Met digitale audioformats op VRT MAX, Studio Brussel, Radio 1 en Radio2 zijn de mogelijkheden om je er als merk aan te koppelen ondertussen ook breed uitgerold.  

Bron: CIM RSM  

42% van de live VRT-radiostreams wordt beluisterd door 18-54

Online audio is niet langer het domein van nichedoelgroepen. De commercieel interessante doelgroepen tunen er ondertussen ook volop in. Hoe jonger de doelgroep, hoe diverser het online audiogebruik.  

Bron: CIM RAM, T12+, Jan-Dec’22, North, mon-sun, 6-22h (Radio1, Radio2, StuBru & MNM), % in listening v olume en CIM Audiotime 2022 

40% van het live VRT-radiostreaming luisteren komt van sociale groepen 1-3 

Bij de live VRT-radiostreamers vinden we relatief meer koopkrachtige luisteraars (sociale groepen 1-3) dan bij de reguliere FM- en DAB+-luisteraars via. Bij Radio 1 komen maar liefst 60% van de live radiostreamers uit de sociale groepen 1-3, bij Studio Brussel is dat 50%. 

Bron: CIM RAM, T12+, Jan-Dec’22, North, mon-sun, 6-22h   

Benieuwd naar de mogelijkheden van adverteren via online audio?

Contacteer ons voor meer informatie.