Stefanie Van Snick
Stefanie Van Snick
Head of Sales Directs & New Business
11/04/2024
In de reeks ‘Liever Lokaal’ laten we drie partijen aan het woord over de kracht van herkenbaarheid in radiocampagnes. Hoe kijken een adverteerder, agency en productiehuis naar radio en hoe schatten zij het belang van lokale herkenbaarheid in? In dit artikel beantwoordt Melissa Boeykens, Media & Brand Communication Manager van NESPRESSO drie pertinente vragen. 

Waarin schuilt voor jou de kracht van radio?

“Ondanks het feit dat thuiswerken volledig is ingeburgerd, gaan veel mensen meerdere dagen per week naar het werk. De files nemen opnieuw toe, mensen luisteren weer meer naar radio in de wagen: een moment dat ze bijzonder receptief zijn. Dat merkten we bijvoorbeeld tijdens onze meest recente campagne. Die draaide rond het feit dat kwaliteitsvolle koffie belangrijk is op de werkvloer.  

Koffie kan de creativiteit immers bevorderen en brengt ook mensen samen. Om die boodschap over te brengen moesten we de actieve bevolking bereiken. Dan kan je niet rond radio. Aanwezigheid op radio kan een enorme impact hebben op de brand awareness van een merk, én kan tegelijk aanzetten to actie. Geen enkel ander medium biedt die combinatie.” 

Hoe breng jij lokale herkenbaarheid in je campagnes? 

“Één van de key messages van NESPRESSO is ‘coffee quality’. Om deze boodschap over te brengen, laten we in onze radiospots het typische geluid van de NESPRESSO machine en het geluid van iemand die geniet van koffie horen. Dat zijn al heel herkenbare geluiden en situaties. Om nog verder in te spelen op herkenbaarheid, maakten we ook gebruik van bekende lokale radiostemmen. Naast auditieve herkenning en herkenbare situaties is ook humor een bepalende factor voor impact. Humor spreekt aan en zorgt vaak instant voor herkenning en sympathie.”

Is radio een vaste waarde in je mediaplan?

“Radio zit bij NESPRESSO niet standaard in de internationale mediaportefeuille. Dat neemt niet weg dat wij in België inzetten op radio. In onze marketinguitingen zoeken we steeds naar het evenwicht tussen onze grote, internationale campagnelijn enerzijds, en lokale relevantie anderzijds. Dat laatste vinden we bij radio en bij lokale influencers via sociale media. Deze combinatie is voor ons een gouden duo.”

Benieuwd naar de kijk van agency en productiehuis?

Ontdek wat Dennis Vandewalle van LDV United en Marieken Maes van Het Geluidshuis vertellen over de kracht van lokaal. 

Interesse in adverteren met een spot die inzet op de kracht van lokaal?